Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 16 November 2011

Lagi Mufti Perlis Buat Hal... Dulu Dr. Asri... La Ni Juanda... MB Perlis Tolong Tengok Skit...


Secara rasminya saya isytiharkan bahawa Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya bukan lagi tergolong dalam kalangan ulama salaf atau golongan agamawan yang memperjuangkan prinsip-prinsip generasi salaf dalam kehidupan mereka. Juanda semakin hari semakin lari dan jauh daripada metodologi salaf dalam menasihati dan membuat teguran terhadap para pemimpin Islam. Perbuatan Juanda menjadikan MalaysiaKini sebagai platform untuk mengaibkan dan mewujudkan suasana fitnah terhadap Datuk Seri Najib dalam urusan hajinya yang lalu - bukanlah perbuatan seorang ulama salaf yang benar-benar faham bagaimana kaedah untuk menegur para pemimpin muslimin.

Kita diminta menegur dan menasihat pemimpin secara berhikmah dan mengelakkan fitnah - tetapi perbuatan Juanda yang menegur Najib secara terbuka melalui portal pemfitnah no 1 negara, Malaysiakini hanya mengundang buruk sangka, fitnah, kutuk-mengutuk serta caci memaki antara umat Islam. Ini bukanlah perbuatan seorang ulama salaf, tetapi ini ulama pemecahbelah!

Perdebatan dan tuduhan terkini beliau kepada Datuk Jamil Khir sebagai pengampu - juga, merupakan perbuatan buruk sangka yang bukan amalan para generasi salaf. Sekali pun Juanda begitu arif dan bijaksana dalam urusan mengerjakan haji - apakah hak beliau untuk merendah-rendahkan Najib dan rombongan hajinya dalam media elektronik secara terbuka? Mengapa mesti respon terhadap soalan MalaysiaKini yang jelas berniat mahu melaga-lagakan antara ulama dan umara' di negara ini?

Tidakkah Juanda tahu bahawa masih terlalu banyak cara dan kaedah untuk membetulkan kesilapan Najib, sekiranya benar Najib belum menyempurnakan hajinya? Mengapa mesti memilih MalaysiaKini untuk "menasihat" Najib? Sebagai mufti apakah terlalu sukarkan untuk beliau menghubungi Jamil Khir bagi bertanyakan status terkini haji Najib? Inikah cara generasi salaf menasihati pemimpin Islam? Elok gugurkan sahaja perjuangan mahu menegakkan masyarakat generasi salaf - kalau kita sendiri masih gagal menyempurnakan kesalafan kita sendiri. Untuk Juanda, semoga fikir-fikirkan apa yang saya tuliskan ini. Wallahualam.

Sumber : Azli Shukri Today


Kulaan : Perlis... Perlis... tak habis-habis dengan isu muftinya... negeri kecik jer sekangkang kera tapi isu peringkat nasional... dulu bekas muftinya Dr. Asri Zainal Abidin a.k.a MAZA... la nie Dr. Juanda Jaya a.k.a JJ jugak seorang doktor... rasanya lepas nie negari Perlis kena ambik mufti yang tak pakai title Dr. la kot... kalo ambik Tuan Guru, Kelantan dah pakai title tuh... aduss!!!! pening-penig memikirkan negeri yang berada nun jauh di utara...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers