Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Tuesday 18 October 2011

Sultan Selangor : Tindakan JAIS Ikut Peraturan



Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah memutuskan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC), Petaling Jaya, pada 3 Ogos lalu adalah betul dan tidak menyalahi undang-undang yang berkuatkuasa di negeri ini.

Bagaimanapun, baginda bersetuju tiada pendakwaan terhadap mana-mana pihak, selepas meneliti secara mendalam laporan JAIS selain mendapat nasihat pakar agama dan undang-undang.

Terdapat keterangan ada cubaan untuk memesongkan kepercayaan dan akidah umat Islam tetapi keterangan yang diperolehi tidak mencukupi untuk diambil tindakan undang-undang.

"Tindakan JAIS selaras bidang kuasa yang diperuntukan mengikut Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003, Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 dan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor 1988," titah baginda dalam satu kenyataan di sini, semalam.

"Sebagai Ketua Agama Islam Negeri Selangor, Beta amat mengambil berat dan amat tersinggung dengan usaha pihak tertentu untuk melemahkan akidah umat Islam di Selangor"

Baginda bertitah, sebagai sebuah jabatan kerajaan negeri yang bertanggungjawab menguatkuasakan undang-undang Islam di negeri ini, JAIS mempunyai tugas yang berat bagi memastikan agama Islam sentiasa terpelihara dan dimartabatkan.

Titahnya, ini selaras kedudukan agama Islam sebagai agama negeri Selangor mengikut Perkara XLVII Undang-Undang Tubuh kerajaan Selangor,


Kulaan : apa boleh Khalid Gagap kata lagi... tergagap-gagap bila bertemu dengan Sultan Selangor...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers