Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Monday 18 August 2014

Kementerian Pertanian Tekad Bantu Pesawah Kena "Karah Padi"!!! #DSIS @Ismail_Sabri60


Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mendapatkan laporan lengkap mengenai penyakit karah padi (perang) yang melanda sawah padi di seluruh negara baru-baru ini.

Menterinya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ia adalah langkah dan pendekatan terbaik untuk membantu petani terlibat mengatasi bebanan dan kerugian akibat serangan penyakit tersebut.

Beliau berkata pada masa kini, kakitangan kementerian melalui jabatan pertanian dan jabatan berkaitan sedang mengumpul data serta maklumat terperinchi dan menyeluruh termasuk jumlah keluasan, kerugian dan jumlah petani yang terlibat untuk diambil tindakan lanjut.

"Kita belum lagi mempunyai maklumat terperinci dan tepat dan berdasarkan maklumat awal, jumlah yang terjejas tidaklah besar sangat dan tidak melibatkan keseluruhan petani.

"Oleh itu sebarang bentuk bantuan belum dapat diputuskan kerana kita perlu menunggu laporan lengkap dan melihat cadangan bagi mengatasi masalah itu," katanya.

Ismail Sabri berkata kerajaan Barisan Nasional prihatin dengan nasib yang menimpa petani dan sentiasa berusaha secara berterusan bagi membantu golongan itu agar mereka tidak terus menanggung kesusahan dan menderita.

Katanya meskipun ia tidak membabitkan jumlah kawasan yang luas, namun penyakit karah padi dikesan turut berlaku di negeri jelapang padi iaitu Kedah.

"Walaupun ia tidak banyak, bagaimanapun ia turut menjejas pendapatan petani di kawasan berkenaan dan ia tidak menjejaskan pengeluaran padi secara keseluruhan dan masalah ini akan dapat diatasi dengan baik," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers