Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 27 July 2011

"Barbican Bir Halal" Disahkan Halal Dan Boleh Diminum


Halal diminum...
Halal diminum. Itulah rumusan yang dibuat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam kali ke95 pada 16-18 Jun 2011 isu berhubung minuman ringan buah-buahan berperisa malta, Barbican yang mencetuskan kegemparan berikutan dakwaan kandungan alkohol melebihi jumlah dibenarkan. Kandungan alkohol dalam Barbican adalah kurang daripada 0.01% iaitu pada kadar yag dibenarkan untuk produk akhir sebanyak 0.05% sekaligus tidak mendatangkan kesan memabukkan jika diminum.

Perkara ini disahkan oleh Tan Sri Abdul Shukor Husin selaku Pengerusi setelah ahli Jawatankuasa berbincang dan meneliti beberapa keputusan Muzakarah kali ke7 (1984), ke19 (1987), ke91 (2010) berkaitan alkohol dalam makanan, minuman dan ubatan dengan dibantu pakar Institut Penyelidikan Produk Halal, Universiti Putra Malaysia ?UPM). Muzakarah Khas juga menetapkan alkohol diperoleh bukan menerusi proses pembuatan arak hukumnya tidak najis tapi haram diminum kerana ia racun yang boleh membunuh.

Tiada sijil dari JAKIM
Sijil luar negara
Nah! Terlerai sudah kekusutan kita pasal Barbican yang sedap nie... Kulaan dari dulu pun dah yakin Barbican nie boleh minum tapi bila timbul isu ia haram, tu Kulaan jadi was-was... Alyakinnu yuzhallu bis syak..."Keyakinan itu melampaui atau mengatasi setiap yang syak",

Maka selepas ini Kulaan harap tidak timbul lagi perkara-perkara yang belum tentu hujung pangkalnya sudah dijatuhkan hukumannya.
HALAL
HARAM
 
Kulaan : wahinik hingkat lah kulaan ngimon bayu Barbican...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers