Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Saturday 20 August 2011

Aku bin Abdullah...

Semenjak dua menjak ni Kulaan perhatikan JPN dan SPR tak habis-habis dihentam, dilondeh dan dibogelkan oleh PR dengan pelbagai isu berkenaan dengan kewarganegaraan. Bermula dengan isu taraf kewarganegaraan ekspress Mismah sehingga memaksa individu terlibat tampil membuat pendedahan, cerita bohong Rashid, isu Jamil yang belum terbukti kesahihan faktanya, kini timbul pula isu pemuda mualaf dari Pahang. Macam cerita tajuk "Aku Bin Abdullah" la pulak yang ditayangkan di Astro baru-baru ini. Jalan cerita hampir-hampir sama la pulak. Kebetulan Kulaan sempat menonton cerita tersebut sewaktu ditayangkan baru-baru ni.



Beberapa hari lepas saya dihubungi oleh seorang pemuda mualaf yang minta bantuan saya memaparkan masalah yang dialami oleh beliau yang mana melibatkan agensi kerajaan iaitu Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Pada awalnya saya keberatan untuk membawa isu pemuda mualaf ini dalam alam internet iaitu blog, namun selepas mendengar kisah hidup pemuda mualaf ini yang melalui pelbagai kesulitan dan beliau memaklumkan bahawa pihak pembangkang akan mempergunakan dia untuk memburuk-burukkan JPN dan kerajaan. Saya rasa saya perlu membantu saudara baru kita ini. Saya tidak mahu pemuda mualaf ini diheret dan dipergunakan serta dijaja atas pentas ceramah pembangkang demi kepentingan politik sempit mereka.


Saudara baru ini menceritakan kepada saya bahawa pembangkang menawarkan wang ringgit untuk beliau mengadakan satu sidang media pada 25 Ogos ini di mana dalam sidang media berkenaan pemuda ini dikehendaki menukar kenyataan dengan memburuk-burukkan JPN.


Apa masalah yang dihadapi oleh saudara baru kita ini?


Secara ringkasnya pemuda ini dilahirkan pada 31 Januari 1987, beliau merupakan anak buangan dari kecil dimana beliau dijumpai dalam tong sampah oleh seorang yang berbangsa cina yang mana insan mulia ini menamakan anak kecil itu dengan nama Leong Swee Hsin.


Namun nasib pemuda mualaf ini memang cukup menyentap emosi, selepas kematian penjaga yang menemui beliau ketika masih bayi di tong sampah, beliau diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat di Mentakab Pahang selepas itu pihak JKM mendaftarkan anak kecil ini di JPN pada 13 Mac 1991 ketika umurnya lebih kurang 4 tahun selepas didaftarkan oleh penjaga dari JKM, pihak JPN mengeluarkan sijil kelahiran yang tidak sah taraf memandangkan gagal mengesan ibu bapa kandung beliau. 

Artikel penuh boleh Klik Di Sini sumber daripada Double-Y

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers