Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Saturday 20 August 2011

Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) Mengenai Penambahbaikan Pilihan Raya

Rabu lepas kerajaan telah mengumumkan penubuhan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) Mengenai Penambahbaikan Pilihan Raya yang diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz bahawa kabinet telah bersetuju dengan penubuhan jawatankuasa itu yang bertanggungjawab memperkukuhkan undang-undang dan peraturan berkenaan pilihan raya di negara ini. Ia akan dianggotai lima orang wakil kerajaan Barisan Nasional, tiga wakil pembangkang dan seorang wakil Bebas (Klik Sini).

Namun penubuhan PSC ini mendapat sambutan suam-suam kuku oleh pihak pembangkang dengan alasan ahlinya tidak menyebelahi pembangkang kerana dilihat lebih kepada kerajaan. Ini disokong oleh kenyataan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (laporan lanjut Klik Sini) yang mahu PSC ini diganti dengan satu lagi jawatankuasa iaitu Jawatankuasa Khas Pilihanraya mencadangkan agar keanggotaan jawatankuasa ini dirombak menjadi 12 orang, dengan 3 ahli parti pemerintah, 3 ahli daripada pembangkang, 3 ahli NGO, satu wakil SPR dan satu wakil JPN dan pengerusi yang dilantik oleh jawatankuasa terbabit mestilah seseorang yang diterima baik dan diyakini oleh semua lapisan rakyat sebagai seorang yang adil dan tegas dalam isu reformasi pilihanraya, seperti wakil dari Bersih 2.0 dan juga Suhakam.

Sekali lagi kita lihat perangai hodoh dan niat busuk pembangkang bila sesuatu perkara itu tidak menyebelahi mereka maka mereka akan mencari jalan agar perkara tersebut memberi keuntungan kepada Pakatan Pembangkang. Jika dilihat kepada cadangan pembangkang ini secara tidak langsung senarai ahli jawatankuasa ini juga akan memberi kelebihan kepada pembangkang. Persoalannya apakah tindakan mereka ini juga sama seperti yang dilakukan oleh kerajaan. Jika pihak kerajaan mereka katakan tidak adil dan berat sebelah, apa yang mereka lakukan juga tidak ada bezanya.

Persoalan Kulaan yang kedua pula ialah apa kaitan dengan kehadiran wakil daripada Bersih  2.0 dalam jawatankuasa ini sedangkan kita tahu niat buruk sebenar Bersih yang bertopengkan NGO tetapi disebaliknya adalah atas pengaruh pembangkang. Kononnya tujuan Bersih mengadakan perhimpunan adalah untuk menyampaikan memorundum kepada DYMM Agong tetapi bila DYMM Agong menitahkan mereka mengadap tidak pula diserahkan memo tersebut. Hakikatnya niat busuk Bersih adalah untuk membuat huru-hara semata-mata seperti yang diakui sendiri oleh Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga yang tetap mengadakan perhimpunan meski pun ditegah oleh DYMM Agong. Pengakuan beliau boleh dirujuk Klik Sini.

Sebenarnya pembangkang mengakui kredibiliti yang masih ada pada SPR kerana atas dasar kredibilti SPR inilah pembangkang berjaya membentuk 4 buah kerajaan negeri Pakatan Rakyat dan berjaya mengurangkan majoriti 2/3 di Parlimen. Sememangnya itu perangai hodoh pembangkang apabila tidak menguntung mereka maka benda tersebut ada saja yang tidak betul.

Fikir-fikirkanlah, jika SPR tidak telus dalam tugasnya masakan pembangkang berjaya mengekalkan kerajaan negeri Kelantan dan membentuk 3 kerajaan negari yang lain (Kedah, Pulau Pinang dan Selangor).



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers