Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Saturday 20 August 2011

SPR : Hanya 0.0001% Kesilapan Daftar Pemilih

SPR melalui kenyataan rasmi Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengakui memang terdapat kesilapan dalam daftar pemilih tetapi mendakwa ia cuma mewakili hanya 0.0001 peratus daripada sejumlah 12.4 juta pengundi berdaftar. Satu jumlah kesalahan yang terlalu kecil jika dibandingkan dengan jumlah data keseluruhan tugas mengemaskini daftar nama pemilih yang dilakukan secara rutin harian. Kulaan faham dan Kulaan berharap orang lain juga faham terutama pembangkang yang tak habis-habis menghentam SPR semenjak berakhirnya perhimpunan Bersih dengan pelbagai isu yang tak benar dan tepat pun. Isu Mismah contohnya, dimanupulasi dengan meluas terutama di alam siber oleh Malaysiakini dan pembangkang. Setelah fakta sebenar kita ketahui dan diberi penjelasan oleh pihak JPN dan SPR sendiri, pembangkang dengan tebal mukanya cuba mengalih pandangan umum dengan isu baru pulak antaranya ada 54 orang lagi yang berlaku seperti Mismah. Kemudian timbul pula isu "Kampung Baru" pun menjadi daftar pemilih.


"Kita manusia, kita semua buat kesilapan... wartawan juga kadang-kadang buat laporan salah. Sama juga dengan kerani saya... Tolong jangan tonjolkan (kesilapan kami), ini tidak adil.”
Ini antara statement pada pandangan Kulaan sesuatu yang berani dilakukan oleh seseorang yang menjadi "Target Market" pembangkang. Bukan senang untuk mengakui sesuatu kesilapan lebih-lebih lagi kesilapan yang bakal membuka ruang kepada pihak pembangkang.
"Harap-harap mereka yang berminat membersihkan daftar pemilih bersama kami - PAS dan satu lagi yang selalu hubungi kami - Malaysiakini, saya tidak tahu sama ada kamu (wartawan Malaysiakini) ada di sini atau tidak - jika kamu ada perangkaannya, sila hantar kepada kami supaya kami dapat mengesahkannya. Kenapa tidak kita bersama membersihkannya (daftar pemilih)? 
Malaysiakini yang dilihat sejak kebelakangan ini banyak menampilkan isu-isu yang tidak berasas dan tidak tepat hingga boleh mengurangkan kredibiliti portal tersebut kesan berita yang disampaikan jauh menyimpang dari etika kewartawanan. Sanggupkah Malaysiakini dengan beraninya mengakui kesilapan yang dilakukannnya dalam menyampaikan berita. Contoh paling mudah, isu kewarganegaraan Mismah. Dengan jelas dan terang Malaysiakini telah melakukan kesalahan yang serius dan jauh menyimpang daripada etika kewartawanannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers