Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Thursday 31 October 2013

Puaka Niring : Misteri Pulau Bunting Di Yan Kedah... #PRKSgLimau


Siapa sangka di sebalik sawah padi yang terbentang luas di kawasan Kuala Sedaka, Sg. Limau, Yan, Kedah ada sebuah pulau yang terletak berhampiran dengan jeti Kuala Sedaka, Yan yang digelar Pulau Bunting.

Kali pertama ku menjejakkan kaki ke kawasan ini pada hari pertama sewaktu waktu berkempen Pilihanraya Kecil DUN Sg. Limau, ku ingatkan ia sebuah bukit biasa jika dilihat dari pekan kecil Sg. Limau. Sewaktu berpusing-pusing sekitar kawasan ini hingga sesat ke jeti nelayan Kuala Sedaka, barulah dapat dilihat sebuat jambatan merintasi laut menghubungkan darat dengan Pulau Bunting ini.


Pulau ini di gelar Pulau Bunting jika dilahat dari pekan Yan ia seakan-akan menyerupai rupa paras wanita mengandung atau bunting. Menurut penduduk setempat dengan Pulau Bunting memang pulau ini mempunyai 1001 misteri. Di tengah-tengah pulau ini terdapat satu kawasan perkuburan orang melayu. Mengikut cerita orang-orang tua apabila ada kematian orang kampung di darat, jenazah akan dikebumikan di Pulau Bunting.

Terdapat juga dua tiga kubur bangsa cina yang juga disemadikan di situ. Pada tahun 2003 Majlis Agama Islam Kedah telah memindahkan kubur di Pulau Bunting ke tanah daratan. Namun tidak dapat dipastikan berapa banyak jumlah perkuburan yang dipindahkan. Sewaktu proses tersebut dikatakan terjadinya beberapa kejadian aneh antaranya ada antara petugas yang memindahkan jenazah tanah perkuburan tersebut di rasuk.


Beberapa kawasan di pulau ini juga menjadi lokasi yang digemari oleh kaki-kaki pancing untuk datang memancing kerana tarikan ikannya yang besar-besar serta "fighter". Menurut cerita beberapa kaki pancing tegar di situ mereka sudah beberapa kali terserempak dengan lembaga hitam sewaktu memancing terutama waktu tengahari dan juga lewat malam.


Seorang pakcik bekas tentera bersara anak tempatan merupakan satu-satunya peniaga yang berani berniaga di atas Pulau Bunting juga ada menceritakan bagaimana beliau terpaksa memindahkan gerainya kerana tidak tahan dengan usikan makhluk halus dibelakang gerai kecil beliau.



Walaupun dengan pelbagai cerita misteri yang berlaku di Pulau Bunting, keindahan pulau tersebut memang sesuai untuk dijadikan pusat peranginan ditambah pula dengan pulau-pulau berhampiran yang juga cantik seperti Pulau Kelonsong dan Pulau Bidan.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.




6 comments:

  1. bukan pulau kelonsong..pulau songsong..adeh..nk buat artikal pun bg betoi..fakta bg byk sket..jgn dok auta ja..

    ReplyDelete
  2. YEKE PULAU SONGSONG...ORANG DULANG KECIL SEBUT PULAU KELONGSONG..

    ReplyDelete
  3. YEKE PULAU SONGSONG...ORANG DULANG KECIL SEBUT PULAU KELONGSONG..

    ReplyDelete
  4. Sebab kelongsong peluru banyak...hahhaha

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers