Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 28 January 2015

Keramat Bakal Jatuh Ke Tangan Bukan Melayu Melalui Projek #DATUM Agenda DAP???


Sebuat sahaja "KERAMAT" pasti penduduk kawasan Lembah Klang kenal sangat, sebuah kawasan yang populasinya majoriti adalah orang Melayu yang terdiri daripada penduduk melayu, peniaga melayu, dan sudah dikenali sebagai salah satu kawasan melayu seperti Kampung Baru. Bukan sahaja orang Lembah Klang mengenalinya bahkan satu Malaysia tahu "Keramat". Namun, suasana ini mungkin tidak dapat dilihat lagi di masa akan datang jika "Projek Datum Jelatek" diteruskan oleh kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin oleh Pakatan Rakyat menggunakan boneka mereka "Azmin Ali" sebagai Menteri Besar Selangor baru yang menggantikan Khalid Ibrahim.

Kenapa projek ini mendapat bantahan penduduk, orang ramai, masyarakat dan rakyat Selangor terutama dari orang melayu? Ini antara sebab mengapa projek ini mendapat tentangan dan tidak harus diteruskan :
KESAN PROJEK DATUM JELATEK KEPADA PENDUDUK DAN BANGSA MELAYU
1. DUA DARI EMPAT BLOK (A & C) BANGUNAN PANGSAPURI INI TELAH DIBELI OLEH PELABUR ASING SECARA PUKAL (EN-BLOCK). PENJUALAN TERSEBUT DIBUAT DI NEGARA JIRAN – BUKAN DI MALAYSIA. INI BERMAKNA 50% AKAN DIDUDUKI OLEH WARGA ASING.
MENGAPAKAH WARGA ASING DIBENARKAN MEMILIKI KEDIAMAN DI KAWASAN 100% MELAYU?
2. BAKI DUA BLOK LAGI DI BUKA KEPADA PENDUDUK DI MALAYSIA, 50% DIPERUNTUKAN KEPADA BUMIPUTRA DAN 50% LAGI KEPADA BUKAN BUMIPUTRA.
BUKANKAH KAWASAN TAMAN KERAMAT INI KAWASAN EKSKLUSIF UNTUK BANGSA MELAYU?
3. SATU UNIT BERHARGA DARI RM700,000 KEPADA RM11.5 JUTA. JELAS SEKALI TIDAK RAMAI MELAYU YANG MAMPU MEMILIKINYA.
ADAKAH INI STRATEGI UNTUK MENSISIHKAN BANGSA MELAYU DARI KAWASAN MELAYU?
4. KUOTA LOT BUMIPUTRA YANG DITETAPKAN ADALAH YANG TERMURAH, PALING KECIL DAN LOKASI PALING TIDAK STRATEGIK.
APAKAH INI BUKAN SATU PENGHINAAN UNTUK MEMPERLEKEHKAN KEMAMPUAN ORANG MELAYU?
SUMBER : BANTAH DATUM JELATEK KLIK SINI JUGA




Projek Datum Jelatek sebelum ini dibantah penduduk tempatan yang mengatakan ianya bertujuan ‎menukar kawasan majoriti Melayu itu menjadi "Chinese District" apabila projek kondominium itu hanya mampu dimiliki kaum Cina dan warga asing dari China.


PROJEK DATUM JELATEK di Jalan Jelatek, Taman Keramat yang merupakan projek Mewah dan berprestij menzalimi penduduk asal yang majoritinya warga yang kurang berkemampuan dan berbangsa Melayu.

Ianya merupakan projek pembangunan semula kawasan perumahan kos rendah kepada pembangunan bercampur Projek Mega bernilai RM 1 Bilion yang mengandungi 4 blok 674 unit kondominium mewah.

Pihak PKNS telah merobohkan 4 blok rumah pangsa kos rendah didiami 100% Melayu pada 26 Oktober 2011 yang telah dibina pada tahun 70 an untuk memberi laluan kepada projek Datum Jelatek.

Pampasan ambil balik tanah sebanyak RM 130,000.00 untuk rumah pangsa (2 bilik), RM 166,000.00 (3 bilik) dan RM 155,000.00 untuk rumah kedai (1 bilik) dan RM 197,000.00 ( 2 bilik )Harga yang paling murah RM 700,000.00 seunit untuk unit studio berukuran 538 kp dengan diskaun 7% kepada bumiputra.

Harga termahal RM 11.6 juta 4 bilik Penthouse kondominium dengan keluasan 7,222 kaki persegi.

Dan fakta yang amat mengejutkan juga apabila kita tahu bahawa syarat mereka ini tidak mampu dipenuhi oleh kebanyakkan bangsa Melayu kerana untuk membeli unit termurah RM 700,000.00 seunit, bayaran pendahuluan RM 100 ribu, ansuran bulanan bank RM 4 ribu – RM 5 ribu sebulan (tempoh 20 tahun) dan memerlukan gaji RM 20,000.00 sebulan.

Kuota 70% Melayu di kawasan tersebut juga telah dibatalkan dan digantikan dengan 50% Melayu dan 50% bukan Melayu. Ejen pemasaran – syarikat Singapura ERA Realty Network Pte. Ltd. Dipasarkan di Singapura pada 2 hingga 4 November 2012 di International Property Expo 2012, MARINA BAY SANDS CONVENTION CENTRE.

Datum Jelatek ini telah dipromosikan sebagai CHINESE MAINSTREAM DISTRICT. Dalam prospektus pasaran ada disebut seperti berikut :-

“Datum Jelatek is developed by WIRAMAS HARTANAH (M) Sdn Bhd. This project is the largest we have in Malaysia so far, we are aiming for those Chinese who is willing to invest properties in Malaysia or those who meet certain criteria” Malaysia My Second Home Programme to live in Malaysia, that is why we define it as CHINESE MAINSTREAM DISTRICT in the City Centre”, dengan izin.

PENGURUS BESAR PKNS dengan bangga mengumumkan bahawa 2 blok A dan C telah dijual kepada pelabur dari negara CHINA, sementara dua blok lagi B dan C ditawarkan kepada pelabur-pelabur dari Singapura dan Indonesia.20.

SUMBER : SHAHALAMREBELS



SUMBER : SILA KLIK SINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers