Jadilah Sahabat Kulaan...

KUIPS

KUIPS

Friday, 28 October 2011

Believe It Or Not : Hantu di 7Eleven Paka, Terengganu



ni adalah video yang dikatakan jelmaan hantu muncul di kedai 24 jam 7 Eleven di Paka, Terengganu. Betul ke tak, Kulaan sendiri tak tahu. Sekali tengok, macam betul, dua kali tengok macam edit pulak. Entah la..

Thursday, 27 October 2011

Kerana Kesilapan Pegawai Kerajaan, Kerajaan BN Tanggung Akibatnya...

Laporan Ketua Audit Negara 2010 menarik perhatian ramai kerana ini mempunyai kaitan secara langsung dengan perbelanjaan wang kerajaan. Sebagai pembayar cukai pendapatan dan pelbagai jenis cukai lain, rakyat sememangnya mengharapkan jabatan dan agensi kerajaan mengamalkan perbelanjaan yang berhemah tidak kira sama ada kerajaan Persekutuan, kerajaan-kerajaan negeri yang ditadbir kerajaan Pusat atau pembangkang, jabatan dan agensi-agensinya. 

Pada masa sama, jika pihak terbabit berbelanja boros, mereka tidak boleh lari daripada pengawasan Ketua Audit Negara. Setiap kelemahan mereka dicatat dan dilaporkan kepada umum. Apabila ia dibentang di Parlimen dan ia menjadi tatapan ramai. Ini adalah sikap keterbukaan kerajaan yang jelas dan tidak berselindung. Jika sesebuah agensi membazirkan wang dengan pembelian peralatan dengan harga terlalu tinggi atau alat yang tidak boleh digunakan kerana ketiadaan bekalan elektrik dan sebagainya. 

Marine Binocular
Bagi 2010, laporan Ketua Audit Negara menyatakan terdapat perbelanjaan berlebihan dari tujuh kementerian dan agensinya, termasuk pembelian laptop dan televisyen LCD melebihi harga pasaran. Antara yang ketara ialah alat pandang jauh "marine binocular" dan "bushnell binocular" yang dibeli pada harga yang lebih tinggi daripada harga pasaran. Banyak lagi barangan yang dibeli jelas tidak menunjukkan perbelanjaan berhemah oleh jabatan dan agensi-agensi kerajaan.

Bushnell Binocular
Justeru, jaminan yang diberikan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan, bahawa kelemahan pengurusan kewangan itu tidak akan berulang pastinya melegakan banyak pihak. Namun Kulaan berharap pihak pengurusan tertinggi kerajaan akan merumuskan satu mekanisme bagi memantau dengan telus dan tegas setiap perbelanjaan oleh semua kementerian dan agensi kerajaan agar tidak berlaku lagi ketirisan atau perbelanjaan yang tidak diuruskan dengan baik. 

KSN
Serentak dengan langkah kerajaan untuk menjimatkan perbelanjaan dengan mengurangkan suhu alat penghawa dingin di pejabat, Kulaan juga berharap jabatan kerajaan mengelak daripada mengadakan seminar atau mesyuarat secara mewah di pusat peranginan atau hotel bertaraf lima bintang, kecuali jika ada keperluan untuk menganjurkannya di tempat berkenaan. 

Apa pun Kulaan berharap Laporan Ketua Audit Negara 2010 itu akan dijadikan sebagai asasa untuk membetulkan apa jua kesilapan dan salah guna kuasa di jabatan dan agensi kerajaan bagi perbelanjaan semasa dan akan datang. Ini bukan kali pertama laporan seumpama itu dikeluarkan dengan pelbagai perbelanjaan atau pembelian peralatan pada harga yang mengejutkan dan Kulaan juga berharap ia tidak akan berulang lagi pada masa hadapan.

Kulaan : dah 3 kali sambung kontrak KSN takkan benda yang sama saja berlaku... asyik berlaku macam-macam kelemahan... jika tidak mampu, letak sahaja jawatan dan beri kepada orang lain yang lebih baik menguruskan kakitangan awam...

Gaddafi : Kisah Sebenar Disebalik Kematian Muammar Ghaddafi...


Dunia masih lagi dikejutkan dengan kematian Muammar Ghadaffi yang dibunuh kejam oleh tentera pemberontak Libya. Tindakan kebinatangan tentera pemberontak ini telah membangkitkan kemarahan kepada sesiapa sahaja yang menonton cara Muammar Ghadaffi diperlakukan.

Mungkin kita yang beribu batu jauhnya tidak memahami situasi sebenar yang berlaku di Libya, sama ada benar atau tidak Ghadaffi zalim atau ianya hanyalah propaganda barat untuk menghalalkan pembunuhan ke atas seorang pemimpin Islam yang berani, lantang dan individu yang bertanggungjawab mencetuskan revolusi ke atas NATO.


Di laman youtube anda hanya dapat menonton (contoh video di bawah) laporan berita yang mengatakan anak Ghadaffi bertindak kejam ke atas rakyat Libya tetapi anehnya media barat ini tidak melaporkan setiap siri kekejaman, kebinatangan pemberontak Libya kepada wanita, kanak-kanak dan askar yang setia berjuang mempertahankan Ghadaffi?



AMARAN PENULIS : PAPARAN SETIAP VIDEO-VIDEO BERIKUTNYA INI MENGANDUNGI ADENGAN YANG BOLEH MEMBUATKAN WANITA MENGANDUNG PENGSAN.



Tapi bila melihat video-video yang tidak dipaparkan di youtube, jelas menunjukkan kelibat lelaki-lelaki dari barat dan banyak pihak mempercayai bahawa mereka adalah kumpulan terlatih dari CIA yang ditugaskan untuk membantu gerakan kumpulan pemberontak Libya.

Selain mendapat bantuan daripada barat, kumpulan pemberontak ini juga sebenarnya lebih kejam dan zalim jika hendak dibandingkan dengan Ghadaffi. Lihat kekejaman 'tikus CIA' dalam membunuh saudara seagamanya sendiri dalam video berikutnya.

Selepas membunuh pemberontak ini melaungkan pula laungan 'Allahukhbar' - Inilah contoh munafik yang terbaik sedangkan Allah telah berfirman dalam surah Al-Maida ayat 5 : 51

"Wahai orang yang beriman (kepada Allah) tidak mengambil (seperti) orang-orang Yahudi dan Kristian (seperti) sebagai rakan-rakan dan sekutu anda yang juga rakan-rakan dan sekutu antara satu sama lain. Dan sesiapa dari kalangan kamu yang berpaling kepada mereka (untuk persahabatan dan persekutuan) kini dimiliki oleh mereka (dan bukan kepada kami). Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk orang-orang yang fasik. "



 Tentera-tentera yang setia mempertahankan seorang pemimpin berani seperti Ghadaffi dibunuh dan senjata mereka dicuri oleh kumpulan pemberontak Libya ini. Tidak cukup dengan itu ada tentera yang disula bahagian duburnya dengan senjata. Walaupun pada waktu mereka ditangkap ada diantara mereka tidak memegang senjata.



MASIH BERSEMANGAT UNTUK MENONTON? 

Jika bersemangat - jangan berhenti di situ wahai saudara pembaca, sambung lagi tontonan anda dengan video bagaimana pemberontak Libya memotong kepala askar-askar negara mereka sendiri gara-gara termakan dakyah jahat barat.



Malah anak-anak kecil yang dipercayai anak kepada tentera turut diseksa dan diperlakukan tanpa sedikit pun ada sifat belas kasihan daripada 'tikus CIA' ini. Apakah ini tindakan manusia yang bertamaddun?

Tonton video di bawah :



Perang Libya adalah 'pure propaganda' yang dicipta barat, jika tidak dikaji dan diteliti tindakan-tindakan halus propaganda ini kita mungkin akan percaya bahawa revolusi di Libya dicetuskan oleh rakyatnya sendiri. Walhal pada hakikatnya yahudi laknatullah memainkan peranan besar dalam menjayakan gerakan memerangi Ghadaffi.

Antara pemimpin Islam berani dan lantang yang telah meninggalkan kita dan menjadi mangsa imperialisme Amerika Syarikat adalah...

Shah Faisal, Zulfiqar Ali Bhutto, Anwar Saadat, Yasser Arafat, Saddam Hussein dan Muammar Ghadaffi. Selepas ini siapa nama yang disenaraikan sebagai ancaman kepada dunia barat?

Akhir sekali lihatlah betapa kejinya bangsa arab hari ini dengan memperlekehkan mayat Ghadaffi, mereka terlalu bodoh seperti PAS. Bayangkan jika semua bangsa arab bersatu saya yakin mereka akan jadi lebih kuat jika hendak dibandingkan dengan yahudi laknatullah.



Mereka yang tersengih sambil menunjukkan simbol 'peace' dalam video ini tidak sedar bahawa Ghadaffi telah membawa Libya ke arah kebebasan, Ghadaffi hanya tegas dengan seteru politiknya sahaja dan bukan rakyat Libya keseluruhan. Dan selepas ini muka-muka yang tersengih ini akan menjadi hamba kepada dunia barat dan yahudi laknatullah.

Sumber : Double Y

Tuesday, 25 October 2011


Dipetik dari blog Suara Bloggers

Tindakan Hasan Ali menyertai Perhimpunan Sejuta Umat (HIMPUN) membuktikan bahawa PAS Selangor kini sedang bergolak tatkala Jawatankuasa Tertinggi Parti berpendirian tidak menyokong Perhimpunan tersebut. Hasan Ali juga didakwa tidak sama sekali gusar dengan tanggapan dan persepsi Penyokong2 PAS Pro Sekular yang naik berang dengan keberanian Exco Selangor itu. Antara Pemimpin PAS yang tidak berpuas hati dengan tindakan beliau termasuklah musuh dalam Parti Khalid Samad. Timb. Pesuruhjaya PAS itu mendesak pihak PAS Pusat mengambil tindakan displin terhadap beliau yang bukan sahaja membelakangi pendirian parti malah turut berkempen menyeru Umat Islam di Selangor menyertai HIMPUN. Hasan Ali dalam kenyataannya sebentar tadi mendakwa beliau hadir sebagai Pemimpin Islam yang bukan mewakili parti mahupun Kerajaan Negeri. Turut hadir di dalam Majlis terbabit Ketua Pemuda PAS Wilayah yang telah mendeklamasi Sajak ANTI MURTAD yang dikarang oleh Nasrudin Tantawi.

Adakah PAS Selangor dan PAS Pusat sedang berkira-kira untuk menghukum Dr Hasan Ali dan Ustaz Nasa?. Mereka juga turut dikecam dilaman-laman sosial oleh para penyokong pakatan rakyat ekoran kedegilan mereka untuk turut serta didalam menjayakan program perhimpunan aman 'HIMPUN' pada hari sabtu yang lalu.





Melihat komen-komen yang dihamburkan kepada mereka terutamanya kepada Dr Hasan Ali, Keris cadangkan supaya kepimpinan PAS memecat beliau bersama Ustaz Nasa jika benar apa yang mereka lakukan ini salah dari sisi agama Islam.

Berkenaan Khalid Samad a.k.a. Khalid Gereja, umum tahu bahawa dia adalah penyembah tegar DAP maka jangan hairan jika dia berang dengan tindakan Dr Hasan Ali dan Ustaz Nasa.

Sekali lagi Keris ulang, pecatlah mereka jika benar mereka melanggar undang-undang parti dan ianya salah disisi Islam.
 Sumber : Keris7Lok

Kulaan : Kulaan pun senada seirama dengan Keris... mana Pas berani ambil tindakan pasal kes nie...

Teater Juta-juta Putrajaya : Dijemput Kepada Penggemar Teater...



[Nota: Teater Juta-Juta Di Putrajaya?!!! Yup, ya, insya-Allah. Kenapa saya menyokong mereka? Kerana mereka anak muda berbakat; kerana mereka mempunyai semangat yang tinggi, setinggi angkasa; kerana mereka mempunyai produk yang bagus; kerana ia sebuah karya yang asli dan jujur. Klise pula bunyinya... Benar, ia bukan suatu karya besar. Ia tidak dibintangi selebriti ternama. Ia sekadar cetusan kreativiti dan semangat juang anak muda tentang realiti semasa dan cabaran yang dihadapi mereka. Ia lucu, tetapi tajam menikam. Ia ada segalanya. Ia kontemporari, tetapi ada bangsawan dan ada muzikal. Ia teater dalam teater. Ush, pelik bunyinya... Memang pelik kerana ia bukan tentang siapa yang penting, tetapi lebih mengenai siapa yang tidak penting di dalam sejarah dan berita. Jelasnya bakat dan karya ini bukan sekadar untuk disorok di dalam Stor Teater Dewan Bahasa dan Pustaka. Sebaliknya ia mesti menjadi karya PERTAMA yang dipentaskan di PUTRAJAYA. Kenapa? Kerana ia BUKAN karya daripada dan untuk MEREKA di puncak sana, tetapi ia karya daripada ORANG MUDA untuk ORANG MUDA seperti anda dan yang perasan muda seperti saya!]

Like fb page Teater Juta-Juta Di Putrajaya http://www.facebook.com/TeaterJutaJuta?sk=wall
Ikuti #TeaterJutaJutaPUTRAJAYA di twitter


FASYALI FADZY (kiri) bersama Fazleena Hishamuddin, Aloy Paradoks dan Anas Ridzuan (duduk).


BIAR tidak ada tempat untuk mementaskan karya seni mereka, itu bukan penghalang kepada kelompok empat anak muda ini untuk terus berkarya. Bagi mereka, asal masih ada lagi khalayak untuk melihat hasil kerja mereka, itu sudah cukup baik.

Tidak pernah mengharapkan pulangan wang berjuta-juta ringgit bila mementaskan teater, mereka tahu tidak semua kelompok masyarakat akan menerimanya.

Wang bukan masalah yang besar asalkan niat untuk memperjuangkan karya seni menjadi kenyataan sudah cukup memuaskan hati masing-masing.

Lantas, peluang yang ada untuk mempersembahkan karya mereka akan dizahirkan melalui teater Juta-Juta yang akan dipersembahkan bermula 21 hingga 25 September ini di Stor Teater DBP, Kuala Lumpur.

Menariknya, pementasan teater Juta-Juta ini hanya menggunakan tiga orang pelakon yang akan bertukar-tukar watak sepanjang pementasan berlangsung. 12 watak yang akan dipertaruhkan oleh mereka yang mengisahkan tentang penggiat teater tanah air.

Mereka yang terlibat termasuklah Aloy Paradoks, Fazleena Hishamuddin dan Anas Ridzuan yang bakal menentukan hala tuju teater ini.

Melihatkan sinopsis asal teater Juta-Juta ini, ia mengisahkan perjalanan seni tiga orang kawan baik yang bercadang mementaskan sebuah teater di panggung Keraton Seni.

Pelbagai perjalanan sukar yang dilalui oleh mereka untuk menarik minat dan sokongan ramai, tapi semua itu tidak semudah yang disangka.

Sedang mereka membuat pembentangan di hadapan Pengarah Keraton Seni, bakal penaja dan pengkritik teater. Lantas kenangan lalu sewaktu mula-mula terlibat dalam bidang ini menggamit memori ketiga-tiga mereka.

Insiden pertikaman lidah, salah menyalah dan bermacam-macam hal lain berlaku sehinggakan memperlihatkan masalah-masalah yang berlaku.

Lantas apa yang bermain di fikiran, apakah benar masalah-masalah yang dipaparkan ini benar-benar terjadi dalam industri teater tanah air kita? Apakah benar untuk hidup sebagai anak panggung itu tidak semudah mana dan memerlukan kesabaran yang cukup tinggi?

Berbicara dengan pengarah teater Juta-Juta baru-baru ini, Fashaly Fadzly tidak menafikan hal tersebut tetapi dalam masa yang sama tidak juga mahu menuduh itu dan ini pada orang-orang dalam industri yang sama-sama menjual bakat yang ada dalam diri masing-masing.

“Kalau nak cakap soal masalah memang sampai bila pun tak habis. Saya hasilkan karya ini bukan kerana nak menyindir mana-mana pihak tetapi anggaplah ia sebagai teater sinikal yang mengisahkan tentang perjalanan seni sekumpulan anak muda sahaja.

“Cerita ini tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau telah mati. Saya buat karya Juta-Juta ini lebih berunsurkan jenaka tetapi bukan lawak sitkom untuk menarik lebih ramai peminat nanti.

“Kalau nak berjaya kita kena berani. Berani bereksperimen dengan watak-watak yang ada, cari di mana kelebihan yang ada untuk dipertontonkan tetapi dalam masa yang sama masih menjaga kualiti karya itu sendiri.

“Saya lebih suka cabar diri untuk tunjuk yang kami juga boleh. Tapi masalahnya apabila untuk menarik orang ramai datang ke panggung. Harus diingat teater bukan untuk orang seni sahaja tetapi untuk semua,” jelas Fasyali lagi.

Nama Fasyali bukan satu nama yang asing dalam industri teater tanah air. Bakat yang ada pada anak muda ini cukup dikagumi bagi golongan muda memandangkan dia sudah berpengalaman mengarahkan beberapa buah teater termasuklah Kotak Hitam, Berani Mati dan Oedipus.

Hampir tujuh tahun bergelumang dalam industri teater tempatan bukan satu tempoh yang panjang jika mahu dibandingkan dengan penggiat yang sudah berusia yang lain.

Namun di sebalik semua itu, dia sudah banyak bertemu dengan pelbagai jenis ragam manusia dan sudah cukup masak dengan perangai segelintir penggiat teater yang cukup ramai itu.

“Pusat pengajian tinggi yang menawarkan kursus teater semakin banyak. Tapi ke mana mereka akhirnya? Itu masalah yang paling besar yang saya lihat.

“Usah tanya apa yang jadi pada mereka selepas habis belajar tetapi tanya adakah mereka mencari peluang sendiri untuk terus menabur bakti dalam industri teater tempatan? Atau ramai yang hanya menunggu peluang sahaja.

“Masalah-masalah ini yang sering berlaku di awal permulaan mereka. Orang teater kena cinta pada bidang ini. Masyarakat kena tonton apa yang dihidangkan. Kalau ini berlaku tidak mustahil dapat menaikkan semula industri ini.

“Berbalik pada teater Juta-Juta ini saya cukup masyarakat akan datang menonton karya ini. Kalau tidak melihat ia sebagai naskah yang besar sekalipun saya akan pastikan yang mereka akan pulang dengan kepuasan,” kata Fasyali tersenyum.

Bagi yang berminat untuk menyaksikan teater ini boleh melayari Facebook/TeaterJutaJuta atau hubungi 012-2789352 untuk maklumat lanjut. Tiket-tiket dijual dengan harga RM20.

Kulaan : sekali-sekala layan teater best gak daripada layan movie kat wayang... cuba ler try tengok... dijamin puas hati sekalipun tidak dipentaskan di Istana Budaya...

Monday, 24 October 2011

Siapa berani tegur pemimpin DAP?



Akhbar China Press bertarikh 23 September 2011 dalam ruangan 'kedai kopi' memaparkan tulisan Koh Kok Wei berkaitan tiada yang berani kritik pemimpin DAP.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Shah Alam, Selangor, M Manoharan dalam laman web sosialnya memaparkan isu mahu menukar bendera Malaysia. Walaupun telah meminta maaf dalam masa 24 jam selepas dikritik, isu itu tetap panas.

Sebelum Manoharan menurun paparan itu, sesiapa yang membaca tulisannya dapat melihat pandangan bahawa bendera kita bersamaan dengan bendera Amerika, bendera itu tetap sebuah bendera tetapi seperti dimonopoli oleh Barisan Nasional.

Setiausaha propaganda DAP, Tony Pua Kiam Wee menuding Manoharan telah bertindak bodoh. Tindakan tanpa berfikir ini sudah tentu akan membawa pakatan pembangkag dan DAP ke jalan 'kehancuran'.

Pengerusi DAP, Karpal Singh mengatakan negara ini tidak boleh melaksanakan undang-undang Islam kerana melanggar Perlembagaan Malaysia.

Ramai orang mahu bertanya, apabila DAP dalam pakatan pembangkang secara bijak menggilap dan menyolek pemimpin-pemimpin DAP, siapa yang berani mengkritik mereka secara terang apabila membuat sesuatu keputusan yang menimbulkan isu?

Kulaan : Pakatan Rakyat, sapa yang berani tegur DAP????

Jam Makkah Sentuhan Anak Malaysia







Rakyat Malaysia boleh berbangga apabila ke Makkah dan melihat struktur menara jam di Menara Hotel Jam Diraja Makkah yang akan dikenali sebagai Abraj Al-Bait yang tersergam indah mengadap Masjidil Haram yang mendapat “sentuhan anak Malaysia”.

Insan istimewa itu ialah Wan Nazri Wan Aria, 31 seorang jurutera syarikat dari Jerman, SL Rasch, yang bertanggungjawab menampil reka bentuk dan pembinaan menara jam gergasi itu. Menara itu memerlukan "struktur keluli tidak berat” untuk menyokong jam gergasi tersebut yang ditambah dengan kejituan teknologi Jerman dengan kerjasama tenaga pakar Syarikat Premier Composite Technology dari Dubai diperlukan untuk menyempurnakan pembinaan menara jam tersebut.

Lebih unik lagi, 14 orang tenaga pakar Premier Composite Technology yang terlibat dalam pembinaan menara jam itu adalah kumpulan anak muda Malaysia yang diberi tanggungjawab memasang jam gergasi yang kelak akan menarik perhatian jutaan jemaah dari serata dunia mengerjakan haji dan umrah.

Dengan ketinggian 601 meter, menara jam ini adalah menara jam tertinggi dan terbesar dunia ketika ini, mengalahkan struktur menara jam lain yang terkenal seluruh dunia seperti menara jam Palace of Culture and Science di Warsaw, Poland, menara jam The Big Ben di London, dan menara jam Ann-Bradley di Milwaukee, Amerika Syarikat.

Jam gergasi itu dikatakan boleh dilihat dari jarak 17 kilometer pada waktu malam dan 12 kilometer pada waktu siang, yang dihiasi replika bulan sabit, manakala cahaya daripada 2 juta lampu LED yang menghiasinya berkelipan setiap kali azan berkumandang pula boleh dilihat dari jarak sehingga 28 kilometer pada waktu malam.

Selain itu, 90 juta mozek keemasan digunakan untuk menghiasi keempat-empat permukaan jam berkenaan yang dilaporkan bernilai RM9 billion atau kira-kira sekitar USD3 billion, dijangkakan akan disiapkan sepenuhnya pada Februari tahun depan sebelum diserahkan kepada pemaju dan kontraktornya, Kumpulan Binladin pada Mei.

Beliau dan rakan-rakannya juga terbabit dengan pembinaan dan pemasangan kubah bergerak di Masjid Al Nabawi dan juga kubah di Masjid Putrajaya.

Kulaan : berbangga dengan hasil tangan anak Malaysia... Proud to be Malaysian...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers