Jadilah Sahabat Kulaan...

KUIPS

KUIPS

Saturday, 12 November 2011

PRU13 : 11 Sebab Bukan Pada 11/11/11



Khabar angin yang mengatakan pilihan raya umum (PRU) akan diadakan pada tahun ini telah kedengaran sejak beberapa bulan yang lalu walaupun tempoh memerintah kerajaan sedia ada masih lagi berbaki 17 bulan.

Namun terdapat 11 sebab mengapa PRU13 tidak akan diadakan pada tahun ini:

1) Barisan Nasional (BN) akan mengadakan mesyuarat Dewan Tertinggi parti itu bagi membincangkan mengenai pembahagian kerusi dikalangan 14 parti komponennya. Pemilihan calon yang dikemukakan akan dipersembahkan kepada Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam mesyuarat yang akan diadakan pada petang Jumaat di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

2) Peperiksaan awam seperti Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) akan hanya berakhir pada pertengahan bulan Disember. Ini kerana kebanyakan dewan serta bilik darjah sering digunakan sebagai pusat membuang dan mengira undi oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). SPM akan hanya berakhir pada 14 Disember sementara STPM pula akan berakhir pada lewat sehari kemudian.



3) Kumpulan terakhir jemaah Haji Malaysia akan hanya berlepas pulang ke tanah air selepas 11 Disember dan kira-kira 30,000 rakyat Malaysia pergi ke Mekah untuk menunaikan haji pada tahun ini. Adakah satu tindakan yang tidak popular mengadakan pilihan raya ketika mereka (jemaah haji) masih belum pulang ke tanah air. Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) menjangkakan hujan pada musim monsun kali ini adalah lebih buruk daripada tahun lalu.

4) Berdasarkan kejadian banjir yang berlaku di Thailand, pakar melaporkan taburan hujan yang diterima di Malaysia akan meningkat lebih 40 peratus daripada musim monsun sedia ada. Adalah sukar untuk mengadakan pilihan raya ketika musim banjir kerana ia mungkin terpaksa ditangguhkan kerana banjir yang teruk.

5) Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengesahkan bahawa mereka akan pergi bercuti pada bulan Disember.

6) Perhimpunan Agung Umno akan diadakan pada 29 November hingga 3 Disember dan agak mustahil untuk parti itu mengambil bahagian dalam pilihan raya kerana mereka perlu mengadakan mesyuarat beberapa minggu untuk merancang tindakan serta starategi untuk menghadapi pilihan raya.

7) SPR memerlukan notis sekurang-kurangnya 60 hari untuk membuat persediaan dalam menghadapi pilihan raya umum sekiranya Parlimen dibubarkan dalam tempoh beberapa minggu. Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata walaupun Parlimen mungkin akan dibubarkan dalam bulan ini atau Disember. Namun suruhanjaya berkenaan mempunyai masa untuk mengadakan PRU pada bulan Januari tahun hadapan.

8) Najib juga mahu memastikan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing serta turut mengadakan PRU pada tarikh yang sama. Beliau tidak mahu mengadakan pilihan raya sebanyak dua kali dalam tempoh yang singkat. Setakat ini hanya Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang bersetuju sementara, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang enggan mengambil tindakan yang serupa. Menurut sumber, Najib telah dimaklumkan bahawa tiga negeri berkenaan tidak akan membubar DUN masing-masing sekiranya PRU13 diadakan pada tahun ini.

9) Najib telah mengumumkan beberapa langkah penambahbaikan bagi meringankan beban rakyat dalam pembentangan Bajet 2012 serta langkah pembaharuan seperti memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) . Semua langkah yang diumumkan ini akan berkuat kuasa tahun hadapan.

10) Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen bagi penambahbaikan sistem pilihan raya baru sahaja memulakan tugas mereka dan mereka tidak mampu menyiapkan tugas tersebut dalam tempoh tujuh minggu. Adalah satu perkara yang ganjil sekiranya Najib mengadakan pilihan raya namun tanpa membuat perubahan yang telah dijanjikan dalam sistem pilihan raya sedia ada.

11) Sebab yang kesebelas ialah kerana hari ini adalah 11 November dan nombor 11 merupakan angka kegemaran Najib. Ramai yang mendakwa Najib akan membubarkan Parlimen untuk mengadakan PRU pada tarikh bertuahnya itu. Bagaimanapun sehingga kini tidak ada tanda yang menunjukkan beliau akan mengumumkan sesuatu yang penting hari ini.

Dengan 11 sebab yang dikemukakan, besar kemungkinan PRU13 tidak akan diadakan dalam tempoh 50 hari akan datang 

Mahasiswa IPT Yang Lebih Pentingkan Mencari Ilmu Daripada Isu AUKU...

Hari ini bertempat di Pavillion Kompleks Sukan Tunku Najihah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) Nilai, satu perhimpunan pelajar IPT kor Siswa Siswi Pertahanan Awam (JPAM) peringkat kebangsaan kali ke-2 yang dirasmikan oleh Datuk Seri Hishammuddin, Menteri Dalam Negeri membuktikan bukan semua mahasiswa pusat pengajian tinggi yang berminat sangat dengan isu pemansuhan AUKU yang cuba dimainkan oleh pembangkang dan segelintir pemimpin pelajar pro sebelah sana.


Hasil temubual Kulaan dengan beberapa pelajar yang menjadi sukarelawan JPAM menyatakan bahawa mereka lebih suka terlibat aktif dengan kerja-kerja kesukarelawan dan mencari sebanyak mungkin ilmu sama ada dalam bidang akademik atau ko-kurikulum sebagai bekalan untuk masuk ke alam pekerjaan. 

Apabila ditanya soal AUKU, mereka mengatakan sebagai pelajar, universiti adalah tempat atau platform terbaik untuk mencari seberapa banyak mungkin ilmu pengetahuan dan pengalaman. Bila grad nanti nak berpolitik ka hapa ka buat la. Yang sibuk-sibuk mempersoalkan AUKU ni hanya segelintir sahaja. 

Kulaan kelu untuk berkata-kata apabila ada seorang pelajar wanita menyatakan ketidakpuasan hati bahawa kebanyakkan pemimpin mahasiswa yang sibuk mempersoalkan mengenaik AUKU dan kekangan untuk berpartisipasi dengan politik sedang mereka masih gagal menarik mahasiswa untuk terlibat dan turun mengundi semasa pilihan raya kampus atau universiti. Betul jugak kata pelajar tahun akhir yang belum pun lagi tamat pengajiannya. 

Jadi, pesan Kulaan kepada adik-adik yang masih menuntut di IPT tu, timbalah seberapa banyak ilmu ketika di menara gading dan ia akan menjadi kenangan manis apabila sudah memasuki alam pekerjaan kelak. Syahdu apabila teringat kembali kenangan semasa menuntut di universiti dulu, suka duka pahit manis asam garam ketika bergelar "Mahasiswa".

Jawapan Kepada ANUar Brahim Ke Mana 1.4b tu Hilang....


Dari Blog Pure Shiite :

KUALA LUMPUR, Nov 8 — Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim alleges that RM1.4 billion has gone missing from the Treasury’s contingency fund, which is for unforeseen federal expenses. He said the Auditor-General had found just RM79.15 million in the fund even though the Government Expenditure Estimates reported that RM1.5 billion had been allocated for that purpose.“Where has the money gone? More seriously, when did it go missing, the RM1.4 billion?” he told reporters in the lobby of Parliament today. “I don’t think the Audit Department (made a mistake). They are more meticulous than that when it comes to accounting.” Anwar (picture) questioned if the “inordinate” 17-day delay between the tabling of Budget 2012 and the Auditor-General’s Report was meant to hide this discrepancy. The annual audit report is usually tabled before the Budget. “Now we are forced to suspect there is some other compelling reason why they chose not to table the audit report at the right time,” Anwar said. Source here

Ni ada sekor lagi bangang

KUALA LUMPUR 8 Nov: Jawatankuasa pemantauan Audit Pakatan Rakyat mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menjelaskan kehilangan Wang Luar Jangka atau peruntukan kecemasan Perbendaharaan Negara sebanyak RM1.43 bilion, kata Pengerusinya, Azan Ismail.
Ini kerana katanya, Anggaran Perbelanjaan Persekutuan bagi Kumpulan Wang Luar Jangka setiap tahun sepatutnya sama dengan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN), iaitu sebanyak RM1.5 bilion. “Namun, berdasarkan LKAN 2010, jumlah yang dicatatkan hanyalah RM79.14 juta dan jumlah itu berbeza dengan jumlah yang dinyatakan pada Anggaran Perbelanjaan Persekutuan yang jumlahnya mestilah RM1.5 bilion. “Maknanya, berlaku ‘kehilangan’ wang rakyat kira-kira RM1.43 bilion.Dengan itu, kita menuntut penjelasan dari Datuk Najib menjelaskan segera isu ini,” kata Ahli Parlimen Indera Mahkota itu dalam sidang media di Parlimen hari ini. Turut serta, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua, Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid dan Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yussoff. Menurut Azan, walaupun artikel 103 Perlembagaan Persekutuan membenarkan menteri membelanjakan Kumpulan Wang Luar Jangka, namun ia mestilah diganti dalam kadar yang paling segera. “Malangnya, sehingga 31 Disember 2010 yang sudah berakhir, jumlah itu tidak digantikan dan kita mahu penjelasan ke mana ‘disembunyikan’ wang rakyat ini kerana ia jelas bertentangan dengan perlembagaan persekutuan artikel 103,” katanya. Dalam sidang media itu, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat itu turut menunjukan data yang dikutip dari Buku Anggaran Perbelanjaan Persekutuan bagi 2010, 2011 dan 2012 dan LKAN 2010. Source here

Let us look at the data these 2 are talking about

This is the Audit Report

And this is the "Anggaran" Data 2010 that was Published on 8th September 2011

And the disputed data

Refer here


But if one is to look at the 2012 Data
The inner workings of the Contingency Fund is a mystery to me from an accounting perspective.

By Law the Contingency Fund operates like a Revolving Account refer here clarification by the Deputy Minister of Finance

Luar Jangka questions seems to be Azan Ismail favorite question in Parliament...just google it folks...

Refer Treasury Guideline on Luar Jangka below
To be honest I don't know who made the mistake

Going back to Anwar's claim “I don’t think the Audit Department (made a mistake). They are more meticulous than that when it comes to accounting.”

What do you think folks...

They put a Balance of 1.5 Billion at End of 2009 when the actual Balance as per Government Numbers is only 64.3 Million

They then put in 74.15 at the end of 2010.....

The same number appears as Balance as of 1.1.2011

So within one day 1.4 Billion went "missing" and appeared again in another document...

Go figure....

Kecoh sekampung la lu orang......

Sumber : Double Y

Kulaan : sekarang korang dah baca kan... dah faham kan... faham tak apa benda kat atas tuh... kalo tak faham lagi kena baca blog orang lain plak... susah gak nak fahamkan orang yang tak faham... tapi lebih susah nak fahamkan orang yang buat-buat tak faham walaupun dia faham sebenarnya... berapa banyak kali faham daaaa...

Friday, 11 November 2011

Wardina Oh Wardina!!! Nak Jadi MP Titiwangsa Rupanya...


Wardina... seorang ikon persenoliti TV yang terkenal dan pelakon sitkon popular suatu masa dulu "Spanar Jaya" sejak akhir-akhir ini penuh dengan kontroversi politik. Kenyataan-kenyataan beliau terutama dilaman Twitter banyak di pick-up oleh blogger-blogger apabila kenyataan beliau yang berat ke arah menghentam dan mengkritik kerajaan sekarang rupa-rupanya "ada udang disebalik batu", ada hasrat dan agen tersembunyi.

Berdasarkan kepada khabar-khabar angin yang bertiup kencang semenjak dua menjak ini, Wardina dikatakan berminat untuk mengisi kerusi parlimen Titiwangsa yang ditinggalkan oleh arwah Dr. Lo' Lo yang telah kembali ke rahmatullah baru-baru ini. Ini selari dengan hasrat dan keinginan pihak pembangkang terutama Pas yang terdesak bagi mencari pengganti Dr. lo' Lo, calon wanita yang mempunyai perwatakan dan bercirikan keIslaman kononnya.


Kisah si Wardina ni Kulaan dah pernah keluarkan artikelnya berkaitan betapa dangkalnya pemikiran beliau berkaitan isu yuran sekolah bila si Wardina ni "Spanar" kerajaan sekarang selepas pembentangan Bajet 2011 (kisah penuh klik sini) tapi masih masih macam tu jugak tak berubah.


Ni artikel daripada Duke of Umno yang juga berkaitan dengan si Wardina ni yang Kulaan dapat info tapi isunya lain skit.


Ish..ish..ish...!!! Betul ke apa yang aku dengar ni? Setahu aku, Wardina sendiri dah buat sidang media sebelum ni, kononnya dia tak ada kena mengena dengan mana-mana parti politik dan tak mahu dikaitkan dengan mana-mana parti politik jugak pun!
Namun, apa yang aku baca di sini agak berbeza dengan kenyataan media yang dia buat sebelum ni. Betul ke Wardina nak ganti tempat Allahyarhamah Dr. Lo' Lo' dan ambil alih kawasan Titiwangsa?
Pada aku, Wardina tak layak pun nak ganti tempat Dr. Lo' Lo'. Beza antara Wardina dan Dr. Lo' Lo' macam langit dengan bumi. Jauh bezanya. Dr. Lo' Lo' jauh lebih bagus dari selebriti TV3 tu.
Dr. Lo' Lo' penuh berilmu dan zuhud orangnya, manakala Wardina penuh arrogant, berlagak pandai, selalu cari pasal dengan rakan-rakan selebritinya, berilmu taqlid ala-ala Bob Lokman dan boleh dikatakan tak layak jadi pemimpin pun. Kalau sekadar tayang muka boleh laaaa...ada kormersial value.
Untuk artikel penuh baca Di Sini


Blogger Dilacurkan : Supol PM Kena Jumpa Blogger Berkenaan Kasih Settle Bro...


Tatkala gendang perang sudah dipalu, tatkala semua jentera digesa bersedia - tatkala itu juga wujud sedikit permasalahan di kalangan bloggers pro-kerajaan.

Sebelum ini beberapa bloggers otai mendakwa bahawa wujud satu sindiket 'pelacuran' nama-nama bloggers oleh pihak tertentu dengan mendakwa bloggers yang top ini berada di bawah kawalan mereka.

Walaupun kini isu ini kelihatan 'sejuk' tapi saya tahu masalah yang dibangkitkan oleh bloggers otai ini masih belum diselesaikan. Tiada sebarang perbincangan dibuat, tiada sebarang rundingan diadakan oleh pihak yang didakwa bertanggungjawab 'melacurkan' nama-nama bloggers top ranking ini.

Sebagai blogger saya dapat menyelami hati bloggers yang mendakwa nama mereka 'dilacurkan'. Percayalah mereka masih tidak berpuas-hati - dan jangan ingat mereka ini akan diam selagi tiada perbincangan diadakan dengan mereka.
Mereka merasakan hak mereka diambil, siapa boleh diam jika hak segala hasil usaha mereka orang lain pula yang mendapat merasa nikmatnya?
Justeru itu siapa yang harus menyelesaikan kemelut yang melanda bloggers pro-kerajaan yang siang malam bersengkang mata berjaga di hadapan laptop masing-masing demi menjawab dan mematahkan segala fitnah pembangkang?
Memandangkan bloggers otai ini mendakwa individu yang 'melacurkan' nama mereka adalah orang politik - maka sewajarnya saya merasakan orang politik jugalah yang harus menyelesaikan masalah mereka.
Jadi saya ingin menggesa supaya individu-individu di pejabat PM segera menyelesaikan kemelut yang melanda bloggers ini. Kenapa dibiarkan kami bertelagah sesama sendiri gara-gara tindakan bengong satu pihak yang hanya bertindak demi kepentingan diri sendiri?
Adakah orang-orang sekeliling PM menunggu bloggers otai ini bertindak melakukan tindakan 'sebotaj' sesama sendiri barulah keluh-kesah mereka akan diambil kira? Jujurnya saya merasakan masalah ini perlu diselesaikan secepat mungkin.
Jika bloggers-bloggers ini bertindak 'sebotaj' adakah pegawai-pegawai PM sanggup mengambil alih tempat kami untuk berperang di dunia siber? Jika jawapannya ya! - Usah dilayan karenah kami para bloggers ini.
Jika pegawai di pejabat PM tidak mampu mengambil alih tugas mereka, selesaikan masalah mereka!
Kerana saya bimbang dek kerana permasalahan ini segala usaha untuk mempertahankan BN akan terbantut dan terganggu kelancarannya.

Apakah kaedah yang perlu diadakan oleh pejabat PM atau pegawai-pegawai PM untuk menyelesaikan permasalahan ini?

Sebagai bloggers 'junior' saya berpendapat sudah tiba masanya bloggers otai ini mendedahkan segala bukti-bukti yang ada berhubung individu yang bertanggungjawab 'melacurkan' nama mereka untuk mendapatkan peruntukkan.

Atau pihak dari pejabat PM memanggil bloggers-bloggers ini dan orang yang dituduh 'melacurkan' nama mereka bersemuka terus dengan menteri-menteri yang dikatakan telah membayar individu itu dengan peruntukkan tetapi peruntukkan tersebut tidak sampai ke tangan bloggers.

Selesaikan secepat mungkin atau usaha murni yang dirancang bakal berbantut kerana saya menjangkakan tuduh-menuduh akan berlaku dan seterusnya akan mencetuskan....

Jadi SUPOL PM, pegawai-pegawai PM, penasihat-penasihat PM, orang di pejabat PM, sesiapa sahaja yang terlibat sila...

Selesaikan segera....
Bersemuka dengan bloggers...
Jika tidak - tiada siapa yang mampu mengawal apa yang difikirkan dalam kepala otak kami para bloggers...
Sumber : Double Y

Kulaan : siapa supol PM yang dah makan cili tuh cepat-cepat ler cari air kasi settle ini kes... bukan semua blogger pro BN dibayar...
ada yang buat blog kerana suka-suka...
ada yang buat blog kerana dia ahli parti...
ada yang buat blog kerana pendirian...
ada yang buat blog kerana kerana sayangkan negara tercinta...
ada yang buat blog kerana nak glamour...
ada yang buat blog kerana nak kejar nama...
ada yang buat blog kerana orang ada blog dia pun nak ada blog...
ada yang buat blog kerana apa pun dia sendiri tak tau...
ada yang buat blog kerana...

Jangan Tengok!!!! Video Kenyataan Sebenar Anwar Ibrahim



Sumber : 1Peluru

Jawapan kepada kenyataan Anwar ini akan Kulaan keluarkan dalam entry post esok jam 8.30 pagi... Tungguuuuuu...

Pemimpin BN! Tolonglah Jangan Penatkan Pengamal Media Sosial Dek Kerana Kedangkalan Tuan...


Telah banyak kerja kerja baik bloggers membela KERAJAAN(BN dan Umno) sejak PRU08 hancur musnah dek sebab KENYATAAN BODOH dan BERCANGGAH para pemimpin termasuk Menteri Menteri selama ini.ISU yang kadang kadang dah kira boleh kautim tiba tiba boleh jadi BEBAN untuk di tepis bila pemimpin buka mulut bersuara tanpa melakukan homework.Akibat KECERDIKAN pemimpin yang tidak bertempat ini kerja keras bloggers memerangi sesuatu isu kadang kadang jadi sia sia.Tak perlulah nak disenaraikan disini bila ramai yang dah lupa 'isu isu' ini.Nasib baik masyarakat Malaysia cepat melupakan isu lama bila timbul isu baru,kalau tidak PENAT asyik nak kena tepis je.

Apa pun suka aku nak mengingatkan PARA PEMIMPIN dari setinggi tinggi Perdana Menteri sehinggalah pemimpin di peringkat Bahagian Umno dan Para Penceramah bagi pihak kerajaan...


TOLONGLAH....TOLONGLAH....DAN TOLONGLAH.

Itu kira TIGA KALI minta tolong,sebab selalunya SEKALI minta tolong tak berkesan.Tolonglah berhati hati MULAI SEKARANG SEHINGGA SAMPAI PRU13 nanti.Harap tolong jaga setiap kenyataan dan tindakan,harap tolong jaga tingkah laku didepan dan dibelakang rakyat dan tolong buat kajian atas sesuatu isu sebelum mengeluarkan kenyataan supaya tidak kelihatan BODOH dan bercanggah sesama sendiri.Itu sahaja yang AKU dan aku kira sahabat sahabat bloggers yang lain juga minta,supaya kerja kami tidak jadi sia sia.

KEPADA PERDANA MENTERI...aku ada satu permintaan khas yang datang dari hati aku yang jujur dan iklas.Aku berharap sangat sangat agar DATIN SRI HAJJAH dapat merihatkan diri beliau dari terlalu kerap kelihatan dikhalayak ramai kecuali KEHADHIRAN beliau benar benar diperlukan.Ini bagi mengelak dari Pakatan Rakyat memanupulasi kehadhiran beliau demi merosakan nama baik dan imej YAB.Kita sedia maklum sebelum ini bagaimana DS Hajjah dijadikan 'sasaran' fitnah dan tomahan oleh pembangkang walau atas perkara kecil sekalipun bila berpeluang.Jadi kita berharap PELUANG ini tidak diberi jika DS Hajjah mengurangkan aktiviti aktiviti beliau yang TIDAK PERLU.

Itu sahaja yang ingin aku suarakan dalam entri aku kali ini.Sekali lagi kepada semua PEMIMPIN..

JANGAN BERI PEMBANGKANG PELURU YANG AKAN MEREKA GUNAKAN MENEMBAK KITA...WAIMA PELURU KOSONG SEKALI PUN...KERANA IANYA TETAP MELETUP DAN MENGELUARKAN BUNYI YANG KUAT WALAUPUN TIDAK MENCEDERAKAN KITA.

Sumber : AkuPeduliApa

Kulaan : dengan pandangan ikhlas dari pengamal media terutama blogger-blogger yang menyokong kerajaan BN, Kulaan harap pemimpin atasan cepat sedar dengan suasana yang berlaku diseliling... janganlah diberi ruang dan peluang kepada pembangkang untuk menghentam pemimpin kerajaan demi survival BN terutama disaat PRU13 semakin hampir... tiada untungnya jika kerajaan yang ada sekarang tumbang dek kedangkalan segelintir pemimpin yang gilakan kuasa...

Thursday, 10 November 2011

Teater Juta-juta ke Putrajaya Hari Pertama Pementasan...

Teater alternatif (bukan muzik jer ada genre alternatif bro...) "Teater Juta-juta ke Putrajaya" yang malam ini merupakan hari pembukaan pementasan bermula 10-13 November 2011 bertempat di Panggung Eksperimen Mawar Sari, Presint 3, Putrajaya (berhadapan Istana Kehakiman).

Teater yang dibintangi 3 orang anak muda yang membawa 12 watak dengan plot yang berterabur dan tunggang-langgang ini dipenuhi dengan pelbagai plot. Ia menceritakan bagaimana susah-payah jerit-perit anak muda lepasan IPTA tempatan bidang teater dalam usaha mementaskan teater dan mengembangkan seni teater alaf baru. Teater yang ada humor, serius, sedih, dramatik, bangsawan dan banyak lagi ntah apa-apa lagi yang Kulaan sendiri tak faham.

Jadi, Kulaan mengesyorkan kepada semua untuk datang beramai-ramai menyaksikan teater lain dari yang lain. Confirm lain dari yang pernah dipentaskan di pentas lain terutama di Kraton Seni.

Peranan Media Baru Diiktiraf Pemimpin BN Mempengaruhi PRU13

PETALING JAYA: Media perlu menjadi pemangkin dalam melakukan pembaharuan menerusi proses demokrasi dan memperkukuhkan institusi demokrasi.

Semasa membuat gesaan itu, Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Joseph Salang, berkata perubahan politik dan transformasi bagi demokrasi sedang merebak dengan cepat di kebanyakan bahagian dunia.

Ini, menurutnya adalah berpunca daripada penyertaan rakyat hasil daripada pendedahan media.
Salang berkata, di negara-negara yang mengamalkan demokrasi, masyarakat, kumpulan persatuan dan badan bukan kerajaan (NGO) mendapati media sosial adalah wadah yang efektif untuk menyebarkan pendapat dan buah fikiran mereka.

"Berita penyiasataan yang dalam sesetengah kes, membawa kepada penggulingan presiden dan kejatuhan kerajaan yang mengamalkan rasuah.

"Media menjadi mata dan telinga yang efektif dan berwibawa dan berjaya meningkatkan kredibilitinya di mata masyarakat," katanya semasa melancarkan Forum Peranan Media dalam Memperkukuhkan Demokrasi, di sini, hari ini.

Bagaimanapun, masyarakat juga perlu menilai sama ada media menjadi ejen perubahan yang efektif dalam memperkukuhkan demokrasi demi faedah generasi akan datang, katanya.

"Hakikatnya ialah peranan media dalam demokrasi yang baru dan dipulihkan adalah tidak seperti dijangkakan. Mereka (media) mungkin dikekang oleh undang-undang ketat, monopoli hak milik dan kadang kala ancaman daripada kuasa kejam," katanya.

Salang juga berharap media di Malaysia akan mendapatkan kemahiran profesional diperlukan bagi membolehkannya menganalisis, mengkritik dan melaporkan secara objekif demi faedah masyarakat dan negara.

Kerajaan Malaysia bersikap jujur dalam membincangkan peranan media untuk memperkukuhkan demokrasi dan bersedia bekerjasama dengan media ke arah transformasi politik demi kebaikan rakyat, katanya.

Lebih 150 peserta termasuk diplomat, pengamal media, pemimpin politik, ahli akademik dan wakil NGO dan persatuan mengambil bahagian dalam forum itu yang diadakan sempena Hari Pembangunan Penerangan Dunia tahun ini.

Penganjur Seksualiti Merdeka Masuk Lokap????


KUALA LUMPUR 9 Nov. – Polis telah mengambil keterangan 50 individu termasuk penganjur, penyokong dan peserta program Seksualiti Merdeka 2011 sejak kelmarin.

Bagaimanapun, kata Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar (gambar), ramai lagi individu akan dipanggil untuk dirakamkan percakapan antaranya, aktivis sosial, Datin Paduka Marina Mahathir.

Beliau berkata, pihaknya dijangka mengambil keterangan anak bekas Perdana Menteri itu dalam tempoh terdekat ini.

“Kita juga akan rakam keterangan mana-mana pihak yang membuat laporan membantah penganjuran program seks bebas itu bagi membantu siasatan mengikut dua akta yang diperuntukkan.

“Tiada tangkapan dibuat setakat ini tetapi kita masih mengikuti perkembangan kes ini mengikut peruntukan undang-undang yang sedia ada,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Sambutan Hari Deepavali anjuran Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di sini hari ini.

Sebelum ini, polis telah mengambil keterangan penganjur program Seksualiti Merdeka 2011, Pang Khee Teik kira-kira pukul 4 petang kelmarin.

Turut diambil keterangan ialah bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk S. Ambiga serta aktivis wanita, Maria Chin Abdullah dan Pengarah Eksekutif Tenaganita, Irene Fernandez.

Dalam pada itu, Khalid memberitahu, polis setakat ini menerima sejumlah 154 laporan di seluruh negara yang membantah penganjuran program tersebut.

“Keputusan pihak penganjur membatalkan semua aktiviti program Seksualiti Merdeka 2011 adalah tepat selepas majoriti masyarakat negara ini menyatakan bantahan mereka,” katanya.

Beliau turut menegaskan, semua pihak perlu mengambil kira sensiviti budaya, agama dan rakyat berbilang kaum di negara ini.

“Jangan kira ikut sedap hati kita sahaja, kita ingat nak mengambil hati golongan minoriti tetapi kita tidak sedar secara tidak langsung golongan majoriti pula marah. Kita kena ambil kira semua itu,” katanya lagi.

Sementara itu, Khalid berkata, dakwaan Ambiga berhubung pengharaman penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011 berbaur politik, sebagai tidak berasas.

“Tiada kaitan antara pengharaman Seksualiti Merdeka 2011 dengan pihak polis dan politik. Pengharaman adalah semata-mata atas alasan keselamatan dan keharmonian agama,” katanya

Luahan Hati Blogger APA Yang Terpinggir Di Bloggesfera...



Sebenar nya aku ini tak suka nak cari hal ngan orang.Aku menulis ikut selera aku dan ikut apa yang terlintas dikepala aku.Aku tak main ikut ikut dan bawa agenda kepentingan peribadi seseorang individu ataupun kumpulan.Aku suka bersangka baik dengan semua orang dan semua bloggers tak kiralah dia duk disebelah mana pun.Tapi kebelakangan ini aku dah tak boleh tahan lagi dengan POLITIK BLOGGER yang bersuku suku dan berpuak puak ini.

Ada Blogger Elit dan ada Blogger Otai dan blogger baru macam aku ini aku rasa macam BLOGGER CIBAI je.Tak dinafikan lah di peringkat awal pembabitan aku dalam dunia ini MEREKA ini banyak membantu mempromosi blog aku,tapi kebelakangan ini aku macam kena boikot dengan puak puak Elitis ini.Entah kat mana silap nya aku pun tak pasti.Tapi yang aku pasti bila aku enggan menulis apa yang individu ni nak aku tulis aku di boikot.

Mula mula dulu aku layan jugalah kerana diberitahu suruh aku mulakan sesuatu isu lepas tu konon nya akan di pick up para sahabat yang lain.Tapi bila aku post aku tenguk tak ada siapa yang follow up pun..rupanya aku di peralatkan untuk agenda peribadi individu tertentu ini.Aku malas lah nak ulas panjang apa ke benda nya..tapi semua nya berkaitan dengan DUIT.Mungkin dengan artikel aku tu ada pemimpin yang KENA PAU.Lepas tu tak adalah aku nak menulis lagi bila diminta kecuali kebetulan pemikiran aku tentang sesuatu isu itu sama.Mungkin itulah sebab nya aku kena boikot secara senyap hari ini.


Aku ingat komuniti blogger sealiran ini SATU HATI,SATU MATLAMAT DAN SATU PERJUANGAN walaupun berbeza pandangan dan pendapat..rupanya tidak.Aku ingat kita bebas menulis tanpa di kongkong oleh pemikiran seseorang atau suatu kumpulan tertentu,ternyata sangkaan aku meleset.Tidak banyak bezanya ORANG POLITIK dengan BLOGGER POLITIK..bahkan lebih teruk kerana blogger ini politik nya 24/7.Tenguk je jam berapa sekarang dan aku masih lagi berpolitik..

Fikir punya fikir AKU PEDULI APA dengan diaorang punya politik.Aku bukan mintak makan dengan diaorang selama ini...kena kencing lagi ada.Lagipun kalau nak mendabik dada pasal apa yang dah aku SUMBANG pada UMNO dan BN dibandingkan dengan diaorang...jauh sangat beb..

Aku dah pernah dan dah siapkan projek RM250 juta untuk UMNO dan BN tahun 2004 lagi walaupun tak dibayar satu sen pun hingga kehari ini.Lama sebelum kebanyakan blogger hebat yang ada hari ini pandai berblog.ADA SIAPA YANG BERANI NAK PERTIKAIKAN?Tapi tak adalah aku nak mendabik dada mengaku diri ini PEJUANG siang dan malam.Bila berpeluang bercampur gaul dengan rakan rakan bloggers tak ada pun nak sembang deras..aku buat bodoh je.Bagi peluang blogger blogger hebat ni buka sayap mereka.Tapi sabar kita pun ada had nya...

JADI MULAI SAAT INI AKU NAK DECLARE YANG AKU KINI BERNAUNG DIBAWAH UMB PIMPINAN TUN FAISAL.KORANG ADA MASAALAH????

Dah alang alang orang nak berkumpulan tak salah rasanya aku juga memilih untuk duduk dalam satu kumpulan.Siapa aku pilih jangan nak di persoalkan sebab KORANG sendiri pun boikot aku!Aku rasa ada RAMAI lagi bloggers yang bernaung di bawah UMB tapi dek sebab takut menerima nasib macam aku ini diaorang buat bodoh je dengan KUMPULAN ELIT ini.

Tapi suka aku nak bagitau kepada komuniti bloggers..

Bila Tun Faisal mengaku ramai bloggers yang bernaung dibawah UMB dia TAK CAKAP KOSONG....memang itulah hakikatnya.Kalau lah Kumpulan Elit ini tau siapa dan siapa diaorang sendiri pun boleh ketuk kepala sendiri.Jadi mulai hari ini LU LU,GUA GUA!Ini kali terakhir aku sentuh isu ini dan aku harap korang pun sama.Lepas ini jangan lak nak berperang dengan aku tak ada faedah pun...gi berperang dengan Pakatan Rakyat tu.Bukan kah itu tujuan kewujudan KITA semua kan?Kalau berjuang nak bagi mati kawan kawan baik tak usah..

Aku ucapkan SELAMAT MAJU JAYA pada korang semua.Semoga matlamat perjuangan kita tidak tersasar walaupun tidak dalam satu kumpulan yang sama.Korang ikut Highway Elit dan aku ikut Highway Kesas asalkan sampai ke destinasi yang sama.

ADIOS.

P/S : Kepada sahabat sahabat yang rasa nak buang link APA macam yang dah di lakukan ramai sahabat..SILAKAN.Kalau yang tidak gentar memautkan blog ini walaupun di tekan APA ucapkan terima kasih.Fikirlah..untuk apa kita berada dalam dunia blog ini.Untuk satu pejuangan atau untuk akur kepada individu tertentu?Semua nya ditangan Allah SWT..bukan ditangan manusia biasa macam kita.
WALLAHU'ALAM.

Jaga-jaga Penjenayah, Polis Dah Ada Kereta Turbo Baru...


Tahniah kepada PDRM kerana telah mendapat kereta peronda baru dari pihak NAZA WORLD BHD.Pada Majlis penerimaan 3 kereta peronda dirasmikan oleh DS HishammuddinH20.Cantik dan bergayalah anggota PDRM lepas nie.diharap selepas ini segala tugas yang diberi dapat dijalankan dengan lebih sempurna dan efisen.inilah tranfomasi kerajaan BN untuk memperkasakan KDN dan PDRM.

KDN memberi tumpuan khusus terhadap usaha membasmi jenayah di negara ini bagaimana usaha memerangi jenayah dilaksanakan.

kemajuan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), Program Transformasi Kerajaan (PTK) mengenai usaha mengurangkan jenayah.

NKRA, seperti pengerahan semula para pegawai polis daripada tugas-tugas bukan teras kepada tugas-tugas kepolisan serta balai polis bergerak kami.

Di bawah Makmal Jenayah, lebih kurang 55 inisiatif telah dikenal pasti bagi membantu mencapai sasaran untuk menurunkan indeks jenayah sebanyak lima peratus dan jenayah jalanan sebanyak 20 peratus pada 2010.
hampir kesemua 55 inisiatif berkenaan telah dilaksanakan di pelbagai peringkat dan telah menghasilkan pencapaian ketara daripada segi penurunan indeks jenayah.

Sebagai contoh, pemantauan yang kami buat secara suku tahunan (membandingkan pencapaian dalam tempoh suku tahun dengan tempoh suku tahunan asas iaitu suku kedua 2009), kami dapati di seluruh negara, indeks jenayah telah mencatat penurunan yang menggalakkan iaitu lebih kurang sebanyak 15.1 peratus, manakala jenayah jalanan pula menurun sebanyak 39.6 peratus.

Penurunan kadar jenayah ini juga menjadi bukti tentang keberkesanan strategi dan pendekatan

KDN dalam memerangi jenayah. Sebagai langkah pertama, KDN menganalisis statistik bagi mengenal pasti 50 kawasan yang paling banyak berlaku kes jenayah, yang kami labelkan sebagai titik panas. Kemudian, kawasan ini dipecahkan mengikut balai polis.

Selepas itu, makmal berkenaan akan menggubal kaedah penyelesaian secara holistik dan menyeluruh bagi memerangi jenayah yang meliputi bidang seperti pencegahan, pendakwaan, hukuman dan pemulihan.

Daripada segi pelaksanaan, KDN juga telah melaksanakan inisiatif bagi menambah jumlah pegawai penguatkuasaan di jalan-jalan raya.

Sumber : MatKilau Perang

Kulaan : Tahniah kepada Datuk Seri Hishammuddin dan KDN di atas penerimaan kenderaan baru yang canggih dan stylo Datuk Seri... baru la ganas... penjenayah pun pikir berbelas kali nak lawan pihak berkuasa... semoga dengan adanya kenderaan stylo nie boleh meningkatkan lagi KPI KDN dan pihak PDRM...

Wednesday, 9 November 2011

Tahanan I.S.A Terakhir Dibebaskan... Puas Hati Pembangkang????

TAIPING 9 Nov. – Seorang kerani perkapalan yang merupakan tahanan wanita yang terakhir bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dibebaskan dari Tempat Tahanan Perlindungan Taiping, Kamunting, dekat sini hari ini.

Wanita tersebut yang berusia 48 tahun telah menjalani proses pemulihan di situ selama 217 hari iaitu sejak April 2011. – Utusan

PRU13 Dugaan Buat Khalid Ibrahim


SIDANG Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor iaitu mesyuarat ketika penggal keempat membuka tirainya hari ini. Sidang akan berlangsung hingga 18 November ini.

Bagi pemerhati politik, ini merupakan sidang DUN yang begitu penting sama ada di pihak kerajaan negeri yang diterajui Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP serta Pas manakala Barisan Nasional (BN) sebagai pembangkang.

Ini kerana sidang DUN kali ini diadakan ketika gendang Pilihan Raya Umum (PRU) semakin kuat dipalu. Ada yang menyatakan mungkin ini adalah sidang terakhir sekiranya pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memilih untuk membubarkan Parlimen sebelum Mac tahun depan.

Bagaimanapun tidak dipastikan sama ada pakatan PKR, DAP dan Pas akan turut serta membubarkan DUN atau mahu terus menunggu mandat tamat pada 2013.

Setelah Kerajaan Pusat membentangkan bajetnya yang dilihat memberi pukulan kepada parti-parti pembangkang, kini giliran kerajaan negeri pula akan membentang bajetnya.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sudah pasti menghadapi laluan sukar kerana pasti banyak perkara yang perlu ditawarkan kepada rakyat terutama dari sudut kebajikan.

Beliau pasti terbeban dengan tuduhan-tuduhan negatif penyokong parti dan sekutunya yang menganggap Bajet 2012 adalah gula-gula politik sedangkan Abdul Khalid pula mahu menawarkan apa ketika rakyat menanti-nanti imbuhan daripada kerajaan PKR, DAP dan Pas.

Abdul Khalid sudah pasti akan memastikan bajetnya tersebut memberi impak positif menjelang PRU-13 termasuk menjamin populariti kepimpinannya tidak merudum.

Ini kerana Menteri Besar itu sedar beliau hanya mempunyai cengkaman pentadbiran sahaja tetapi cengkaman dan penguasaan politik dibayangi oleh Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.

Belum tentu beliau akan terus kekal menerajui negeri ini sekiranya PKR berjaya mengekalkan kerusi yang banyak pada PRU akan datang kerana Pas dan DAP juga sudah pasti mengintai tempat kerusi panas Menteri Besar.

Bajet kali ini menjadi tapak ujian pada Abdul Khalid untuk memastikan ekonomi Selangor akan terus mantap. Beliau turut menghadapi masalah besar sekiranya pertumbuhan ekonomi Selangor tidak mantap selain prestasi anak-anak syarikat terus merudum.

Apatah lagi tahun depan dikatakan kerajaan negeri mahu memperkenalkan skim gaji minimum yang acap kali mereka laung-laungkan sebagai modal politik dan pilihan raya. Kalau prestasi ekonomi tidak mantap bagaimana mereka mahu melaksanakan skim tersebut.

Justeru, menjadi tugas besar BN selaku pembangkang di negeri ini untuk melakukan proses 'semak dan imbang' terhadap pelbagai janji-janji pilihan raya umum 2008 setelah genap tiga tahun tujuh bulan tempoh pentadbiran pakatan PKR, DAP dan Pas di negeri ini selain strategi bajet mereka sejak 2009 iaitu Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES), Negeri Maju Rakyat Sejahtera (2010) dan Hasil Negeri Untuk Rakyat (2011).

Isu-isu yang berlaku sepanjang tempoh tersebut akan memberikan impak kepada setinggi mana tahap kepercayaan rakyat kepada kerajaan parti pembangkang di Selangor berdasarkan bidang-bidang tumpuan yang diberikan iaitu dari segi kredibiliti, efektif, keberkesanan dan tadbir urus.

Sebenarnya memang mudah membuat pelbagai janji yang manis-manis tetapi apabila sudah mendapat tampuk kuasa dan menghadapi realiti politik dan masalah akar umbi ia tidak semudah dijangkakan.

BN yang mendapat suntikan daripada Najib dan timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang beberapa kali melengkapkan pusingan program turun padang ke negeri selain pukulan Bajet 2012 yang sekali gus menenggelamkan sinar 'Buku Jingga' harus mengambil peluang ini untuk menampilkan perdebatan yang berkualiti dalam sidang kali ini bagi mendedahkan kepincangan pentadbiran kerajaan negeri di bawah teraju PKR, DAP dan Pas.

Isu terbaru berkaitan laporan Ketua Audit Negara 2010 dijangka menjadi topik hangat. Jangan pembangkang hanya menghalakan peluru bagi memburukkan Kerajaan Pusat dengan bermodalkan laporan audit tersebut sedangkan kerajaan negeri juga perlu melihat kepincangan yang didedahkan dalam laporan yang sama.

Jangan menjadi paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih.

Ini termasuk membabitkan anak syarikat kerajaan negeri, Kumpulan Darul Ehsan Bhd. (KDEB). Pengauditan yang dijalankan antara Ogos hingga Disember 2010 mendapati secara keseluruhannya prestasi kewangan KDEB adalah tidak memuaskan kerana terdapat kerugian sebelum cukai pada 2009 berjumlah RM122.25 juta berbanding keuntungan sebelum cukai pada 2008 berjumlah RM34.45 juta.

Pengurusan aktiviti utama KDEB dan prestasi kewangan tiga syarikat subsidiari KDEB juga tidak memuaskan pada 2009 yang mana terdapat kerugian selepas cukai berjumlah antara RM1.08 juta hingga RM139.23 juta.

Menurut laporan itu lagi, selain itu, terdapat beberapa kelemahan tadbir urus korporat seperti mesyuarat Lembaga Pengarah yang tidak diadakan mengikut kekerapan, Audit Dalaman tidak ditubuhkan dan Jawatankuasa Audit dan Pemeriksaan yang tidak berfungsi. KDEB juga, jelas laporan itu, tidak membayar dividen kepada kerajaan negeri.

Kerajaan memberikan alasan bahawa program pemberian air percuma 20 meter padu tidak mempunyai kaitan dengan kerugian KDEB. Namun setakat ini tiada sebarang sebab pula diberikan tentang faktor kerugian kalau bukan sebab air. Adakah faktor ketidakcekapan pengurusan baru KDEB?

Kerana berdasarkan perjanjian dengan kerajaan negeri pada September 2008, KDEB telah diberikan pinjaman RM200 juta dengan faedah empat peratus setahun.

Difahamkan kerugian KDEB pada 2009 kerana menanggung kos program air percuma bernilai RM131.47 juta di samping perbelanjaan penajaan gaji Persatuan Bola Sepak Selangor sebanyak RM4.1 juta sedangkan kedua-duanya bukan aktiviti KDEB.

Program air percuma sepatutnya perlu diperjelaskan oleh Perbendaharaan Negeri Selangor. Pinjaman KDEB daripada kerajaan negeri adalah tidak wajar kerana syarikat tersebut perlu berhutang. Namun demi janji PRU-12, kerajaan negeri terpaksa meneruskan program air percuma meskipun tidak mampu dalam tempoh jangka panjang. Akhirnya KDEB tidak dapat bertahan dan pembayaran perlu diberhentikan. Kalau tidak anak syarikat kerajaan negeri itu akan terus mengalami kerugian.

Pendedahan Laporan Audit Negara terhadap anak syarikat kerajaan negeri, Woldwide Holdings Bhd., PKPS Agro Industries dan Tourism Selangor Sdn. Bhd. juga memerlukan satu bedah siasat secara terbuka dalam sidang kali ini.

Selain itu, kepimpinan Abdul Khalid juga tidak dapat lari daripada kepincangan yang pernah didedahkan sendiri oleh laporan audit dalaman kerajaan negeri berkaitan Yayasan Selangor dan juga kemelut yang menimpa Universiti Selangor (Unisel).

Isu-isu melibatkan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) juga memerlukan penjelasan daripada Menteri Besar termasuk melibatkan pelantikan pasukan penasihat dan perunding luar dengan gaji lumayan hingga mengetepikan kemampuan pegawai sedia ada.

Soal pengurusan hasil pasir oleh Kumpulan Semesta Sdn. Bhd. juga sebenarnya masih menjadi tanya tanya. Sedangkan rakyat ingin tahu sejauh mana kebenaran hasil pasir yang dilombong secara agresif itu benar-benar masuk ke kantung rakyat. Ini kerana membincangkannya pada masa ini menjadi sub judice sementalah ia masih dalam pendengaran Jawatankuasa SELCAT.

Mungkin dalam sidang DUN kali wakil-wakil rakyat BN akan menimbulkan kembali isu pasir. Seharusnya kerajaan negeri bersikap telus sejajar dengan Enakmen Kebebasan Maklumat yang telah diluluskan pada tahun lalu. Diharapkan persidangan kali ini tiada wakil rakyat yang terpaksa diarahkan keluar dewan persidangan sekiranya perdebatan menjadi hangat.

Dari segi program pembasmian kemiskinan pula, langkah kerajaan negeri menaikkan paras pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) kepada RM1,500 sebulan membuatkan kadar kemiskinan rakyat negeri ini berada pada paras 30 peratus iaitu melibatkan kira-kira 1.56 juta orang daripada keseluruhan 5.2 juta rakyat negeri ini. Selama tiga tahun tujuh bulan berapa peratuskah kadar itu dapat diturunkan?

Soalnya setakat ini tidak kelihatan lagi program pembasmian secara agresif dilakukan sama ada di bandar atau luar bandar selain jumlah rumah kos rendah yang dibina terlalu jauh daripada mencukupi.

Rakyat juga sering gusar dengan suasana politik di negeri yang dirasakan tidak selesa. Banyak isu sebenarnya dicipta oleh sikap kepimpinan parti-parti pembangkang tetapi sering kali BN dan UMNO yang menjadi kambing hitam.

Tiga parti yang berlainan ideologi selain mempunyai kepentingan berbeza meliputi agama, bahasa, budaya dan kepentingan etnik - menyebabkan banyak isu yang dibangkit hingga menjadikan suasana negeri ini tidak tenteram.

Bermula isu penjualan arak, isu kalimah Allah, bercambahnya hotel-hotel bajet, isu pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri dan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah premis yang didakwa sebuah gereja di Petaling Jaya dan akhirnya momokan terhadap Perhimpunan Selamatkan Akidah di Stadium Shah Alam. Kesemuanya menyaksikan pelbagai percanggahan di kalangan rakan-rakan dalam barisan Exco.

Sampai sekarang Abdul Khalid tidak berani mendedahkan apakah status premis Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) yang membuatkan JAIS telah dihentam kiri dan kanan.

Dalam konteks Bajet 2012, rakyat sedang menunggu sejauh semua realistiknya tawaran-tawaran yang ingin diberikan oleh Abdul Khalid. Sebab itu pentingnya rakyat menilai sejauh mana janji-janji yang dahulu terlaksana sebelum janji-janji baru ditaburkan kerana ini mungkin juga merupakan bajet pilihan raya bagi parti-parti pembangkang.

Kerajaan negeri juga perlu memastikan selepas bajet ini diluluskan, tiada permohonan peruntukan tambahan yang terlalu tinggi. Jika tidak strategi pengurusan perbelanjaan cekap dilaung-laungkan oleh kerajaan negeri bakal menjadi retorik semata-mata.

Ingatlah rakyat sudah semakin sedar dan celik jika terdapat sebarang pembohongan dan tipu daya. Tunggu saja PRU-13.

Ku Li : Pasti Ada Kontroversi Timbul Menjelang Pilihan Raya


KUALA LUMPUR 8 Nov. – Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah hari ini menyatakan keyakinan tinggi terhadap UMNO dan akan terus bersama parti Melayu terbesar itu.

Katanya, sejak dahulu lagi parti tersebut berdiri atas gabungan idea dalam kalangan rakyat pelbagai lapisan yang membuatkannya bertahan sehingga kini.

“Kalau saya benar-benar hendak keluar UMNO, saya sudah cakap awal-awal. Buat apa mahu buang masa?


“Saya masih ada keyakinan tinggi terhadap UMNO tetapi saya bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) iaitu Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) kerana tiada ruang bersuara dalam UMNO,” katanya pada sidang akhbar di kediamannya di Jalan Langgak Golf di sini, hari ini.


Kenyataan Tengku Razaleigh itu, sekali gus menjawab segala spekulasi yang kononnya beliau akan keluar UMNO seperti dakwaan beberapa blog sebelum ini.

Kata beliau, Amanah yang mendapat kelulusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) dua minggu lalu akan merancang program dan menggerakkan pertubuhan itu secara aktif.


Kulaan : sudah sudah la Ku Li... apa yang dok buat publisiti murah... makin dekat PRU makin galak plak dia... orang Kelantan... tolong nasihat skit kat dia...

Tuesday, 8 November 2011

Jangan salahkan UMNO jika gagal dapat pas media

KUALA LUMPUR 8 Nov. – Media alternatif tidak harus menyalahkan UMNO sekiranya tidak dibenarkan membuat liputan sempena Perhimpunan Agung parti itu akhir bulan ini, berikutan kegagalan mereka menghantar borang permohonan pas media sehingga tarikh akhir yang ditetapkan, iaitu 31 Oktober lepas.

Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab Rauf Yusoh berkata pihak UMNO memberi layanan yang adil kepada semua media tempatan dan luar negara, termasuk media alternatif, dengan membenarkan pengamal media mengemukakan permohonan rasmi untuk membuat liputan.

Bercakap pada sidang akhbar selepas Mesyuarat Penyelarasan bersama Media sempena Perhimpunan Agung Umno 2011 hari ini, beliau berkata pihaknya menerima 1,760 permohonan pas media sehingga 31 Oktober.

"Sehingga hari ini, pihak kami masih tidak menerima borang permohanan pas media dari media-media alternatif dan ia akan memberi kesukaran apabila mereka membuat liputan mengenai perhimpunan kelak kerana tidak mempunyai pas media yang dikeluarkan UMNO,” katanya tanpa mendedahkan media alternatif yang terlibat.


Beliau berkata tahun ini, UMNO menyediakan kemudahan audio dan visual yang lebih baik serta lokasi lebih selesa dan luas berhampiran bilik sidang media berbanding tahun sebelumnya, bagi melancarkan tugas pengamal media. - Bernama

Kulaan : harap-harap lepas nie terjawab la sudah persoalan berkaitan Pas Media nie...

Marina Mahathir Bikin Tun M Pening Kepala...


Anak yang selama ini mencemar nama bapanya sendiri Marina Mahathir sekali lagi tampil mengaibkan bapa beliau.

Kali ini beliau tampil menyokong Ambiga yang menggunakan pengaruhnya menyokong usaha menganjurkan Seksualiti Merdeka 2011.


Marina membuat kenyataan menyokong Ambiga kerana bagi beliau, selagi sesebuah Program tidak mendatangkan kekacauan atau apa2 yang boleh menggugat keselamatan Negara, ianya dianggap tidak salah disisi undang2.


Marina dalam pada yang sama menyelar media2 elektronik yang mengaibkan Program ini dan mendesak pihak Polis menarik semula pengharaman Program tersebut. Beliau sebelum ini pernah menyertai Perhimpunan BERSIH 2.0 yang turut mendapat sokongan dari PAS, PKR dan DAP.

Marina dikatakan bertindak menyokong Pakatan Rakyat yang dipimpin Anwar Ibrahim, bekas anak angkat Mahathir yang telah mengkhianati kepercayaan bapa Marina. Marina juga antara individu yang pernah mencadangkan agar menggunakan kaedah Barat dengan memberi kondom secara percuma tanpa menghalang sebarang aktiviti seks kerana sekurang2 nya, ianya dapat mengelakkan dari jangkitan AIDS.

Beliau berkata seks tidak dapat dihalang malah ianya tidak punyai sebarang masalah selagi ianya dilakukan dengan cara yang betul iaitu menggunakan kondom. Lagi sekali Marina isytihar menderhaka bapa kandungnya sendiri. Sebelum ini beberapa parti politik dan NGO Islam tampil membantah penganjuran Seksualiti Merdeka 2011 termasuklah dari parti UMNO dan PAS. sumber: gelombang rakyat

marina, "SEX IS FINE IF YOU WEARING CONDOM..
aku, SO MARINA CAN I FUCK YOU...???


Kulaan : kesian Tun M... ingat lepas pencen boleh berehat daripada pening memikirkan masalah negara... masalah negara yang melibatkan 22 juta masa tu pun tak sepening anak dia yang sekor nie... betul ler kata orang tua-tua, "menjaga lembu sekandang algi senang daripada jaga anak perempuan seorang..." nie anak betina sorang bikin Tun M "headache" betoi la... lepas Bersih habis, sekarang isu lesbian plak... giler glamour la betina sekor nie...

Kebenaran Disebalik Hajinya ANUar...


tengok la sendiri tindakan desperate blogger pembangkang... sanggup buat apa saja demi kepentingan politik sempit mereka yang semakin terdesak setelah cerita baik PM, Datuk Seri Najib Razak menunaikan hajibaru-baru nie menyebabkan penyokong ANUar al-juburi meroyan... Bila blogger pro pembangkang nie dah mati akal... Tiba-tiba depa dapat idea bangang... Kalo PM pi Mekah, pak Nuar pun mesti pi buat haji... Aiseymen... Edit gambar pun kira okey ler... Jangan ler penyokong puak-puak nie tertipu lagi... Udah-udah ler diperBODOHkan dan diperkotak-katikkan lagi... Yang sudah tu sudah ler...

Pembangkang Cemburu Dengan Kestabilan Ekonomi Di Bawah Pemerintahan BN

Ke-17 daripada 110 negara dalam Indeks Kemakmuran

KUALA LUMPUR: Ekonomi Malaysia mendapat pengiktirafan mencapai prestasi baik menduduki senarai ke-17 daripada 110 negara seluruh dunia berdasarkan laporan terkini Indeks Kemakmuran Legatum 2011, Institut Legatum berpangkalan di London.
Dalam subindeks itu, laporan badan bebas bukan partisan itu menyatakan kepercayaan orang ramai kekal tinggi dengan 87 peratus melahirkan keyakinan terhadap sektor kewangan Malaysia.

Pertumbuhan perkapita Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia meningkat purata 2.3 peratus setahun dari 2005 hingga 2009, menunjukkan pertumbuhan yang tetap dan menyumbang kepada penilaian subjektif yang positif terhadap ekonomi negara. - Laporan Indeks Kemakmuran Legatum 2011 Malah bersama Indonesia (menduduki tangga ke-44 dalam subindeks Ekonomi), Malaysia disebut sebagai model kemakmuran ekonomi kepada negara Arab yang bergolak apabila kejayaan ekonomi negara sebahagian besarnya sumbangan perindustrian berpacu eksport dengan didorong pelaburan langsung asing (FDI), selain kadar pengangguran rendah.

“Malaysia mempunyai kadar inflasi 0.58 peratus serta kadar tabungan dalam negara kasar yang tinggi, iaitu 36 peratus, sekali gus menunjukkan ekonomi yang stabil dan berkembang.

“Penduduknya mempunyai akses tinggi kepada makanan dan kediaman mampu milik (data diambil dari Gallup World Poll), meletakkan Malaysia di tangga ke-42 pada peringkat dunia (dalam kalangan 110 negara Indeks Kemakmuran) dalam pembolehubah ini.

“Pertumbuhan perkapita Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia meningkat purata 2.3 peratus setahun dari 2005 hingga 2009, menunjukkan pertumbuhan yang tetap dan menyumbang kepada penilaian subjektif yang positif terhadap ekonomi negara.
“(Data diambil dari Gallup World Poll) kira-kira 71 peratus rakyat Malaysia berpuas hati dengan standard kehidupan mereka, 53 peratus percaya pasaran kerjaya adalah positif dan kebanyakannya optimis mengenai ekonomi negara,” menurut laporan itu.

Ekonomi antara satu daripada lapan subindeks diambil kira dalam Indeks Kemakmuran Legatum 2011 yang secara keseluruhannya menyaksikan Malaysia mengekalkan kedudukan tahun lalu di tangga ke-43 dalam senarai 110 negara itu yang mewakili kira-kira 93 peratus penduduk dunia dan 97 peratus KDNK global.

Pada peringkat rantau Asia Pasifik pula berdasarkan laporan sama, Malaysia menduduki tangga kelapan. Negara yang menduduki 10 tangga teratas dalam Indeks Kemakmuran Legatum 2011 ialah Norway, diikuti Denmark, Australia, New Zealand, Sweden, Kanada, Finland, Switzerland, Belanda dan Amerika Syarikat.

Singapura yang berada di tangga ke-16, satu-satunya negara ASEAN yang mengatasi Malaysia dalam penarafan kemakmuran antarabangsa itu, manakala Indonesia pada kedudukan ke-70.

Bagi tujuh subindeks lain dalam Indeks Kemakmuran itu, Malaysia menduduki tangga ke-35 bagi Tadbir Urus, Keusahawanan dan Peluang (36), Pendidikan (46), Kesihatan (46), Keselamatan dan Sekuriti (53), Modal Sosial (75) dan Kebebasan Peribadi (96).

Monday, 7 November 2011

CekguBard Meroyan Dalam Malaysiakini Tarik Perhatian DSAI Untuk Jadi Calon PRU13...

Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berikrar mengambil pelbagai langkah sewajarnya untuk menghalang pilihan raya umum ke-13 daripada diadakan sebelum proses pembaharuan sistem pilihan raya di negara ini dilaksanakan.

“Maka tidak menolak kemungkinan kali ini rakyat turun bukan sahaja untuk melakukan protes tapi benar-benar untuk menukar regim yang sekian lama gagal menjamin hak rakyat untuk mendapatkan proses demokrasi pilihan raya yang bersih dan adil.

“Kita tidak boleh menolak kemungkinan rakyat akan bangkit untuk memastikan regim turun agar proses pilihan raya yang adil dan bersih boleh mengambil tempat dan negara ini boleh diselamatkan,” kata pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin (kiri) dalam satu kenyatan media.

Menurutnya, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, pilihan raya di negara ini hanya boleh diadakan selepas proses penambah-baikan dijalankan sekiranya kerajaan BN tidak mahu berdepan dengan kuasa rakyat.

Kulaan : cekgubard yang dah tak glamour dan releven dalam PKR terpaksa membuat sesuatu sejak kebelakangan ini jika ingin dipilih oleh ANUar sebagai calon dalam PRU akan datang... Sebab tu sejak kebelakangan ini dapat diliha CheguBard meroyan tak tentu pasal dengan isu tah hapa-hapa...

Pondan Berleluasa Di Bawah Kerajaan DAPpig...

Kegiatan berterusan walaupun penguatkuasaan dilakukan sepanjang masa

GEORGETOWN: Kawasan sekitar Lebuh Chulia di sini, terus menjadi tumpuan kegiatan maksiat dan imej sebagai 'lubuk pondan' mencari rezeki masih kekal walaupun tindakan penguatkuasaan dilakukan sepanjang masa.

Dengan berpakaian wanita, kebanyakan pondan yang berkeliaran mencari pelanggan di kawasan itu dan lorong lain yang berdekatan termasuk Jalan Pintal Tali, Lebuh Campbell dan Jalan Penang, tidak segan silu menawarkan perkhidmatan mereka.

Peniaga di sini boleh mengenali wajah pondan kerana sudah lama cari makan di sini, malah ada juga muka baru setiap bulan. Bukan di sini saja, mereka juga merayau di Jalan Pintal Tali, Lebuh Chambel dan Jalan Penang. - Ali Abdul Rahman, Peniaga runcit Tinjauan di sekitar kawasan itu mendapati pondan, sama ada berkumpulan atau berseorangan berpelisiran bermula jam 9 malam sehingga awal pagi di bawah cahaya lampu yang samar-samar mencari pelanggan.

Ada pondan yang berpakaian terdedah seperti model, malah ada yang hanya memakai kemeja-T serta berseluar panjang, yang sekali sekala muncul dari kawasan gelap.

Sekurang-kurangnya 10 pondan menunggu pelanggan di sepanjang Lebuh Chulia, malah mereka berani menahan kereta apabila pemandu memperlahankan kenderaan apabila aksi pondan itu mencuri tumpuan orang awam.

Kelihatan juga pelanggan yang menunggang motosikal menghampiri pondan, dipercayai berminat dengan tawaran pondan berkenaan. Mereka juga mensasarkan pelancong asing serta pekerja asing di bandar ini.

Seorang pondan bernama Ema, 20, mendakwa sudah enam bulan mencari rezeki di kawasan itu dan menawarkan khidmat serendah RM20.

“Kamu boleh bawa saya pergi,” katanya yang beredar selepas curiga dengan penulis.

Sementara itu, seorang peniaga runcit, Ali Abdul Rahman, 39, berkata senario itu bukan sesuatu yang baru di kawasan berkenaan, malah pelbagai tindakan diambil bagi membasmi gejala yang tidak sihat itu.

Ali yang berniaga di kawasan itu sejak 20 tahun lalu, berkata pondan yang menawarkan perkhidmatan seks itu, kini semakin ramai dengan bergerak secara berkumpulan atau berseorangan.

“Peniaga di sini boleh mengenali wajah pondan kerana sudah lama cari makan di sini, malah ada juga muka baru setiap bulan. Bukan di sini saja, mereka juga merayau di Jalan Pintal Tali, Lebuh Chambel dan Jalan Penang.

“Ada beberapa lagi lorong ‘panas’ di pusat bandar ini yang menjadi tempat pondan menjalankan aktiviti tidak bermoral mereka,” katanya.

Ali berkata, walaupun penguatkuasaan dijalankan, pondan berkenaan masih meneruskan kegiatan mereka.

“Kegiatan itu boleh dibanteras jika masyarakat setempat bekerjasama, sekali gus dapat membersihkan nama kawasan ini. Jika tiada sokongan daripada pelanggan, mereka tidak akan dapat cari makan,” katanya.

Jenayah Di Malaysia Turun Hasil Usaha Hishammuddin Dan KDN...

BIDANG Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Mengurangkan Jenayah di bawah Kementerian Dalam Negeri (KDN) merupakan antara bidang keberhasilan yang menjadi tumpuan utama rakyat Malaysia yang bimbang dengan kadar jenayah di sekeliling mereka.

Walaupun sebahagian besar rakyat negara ini mengakui Malaysia adalah antara tempat paling selamat untuk membina keluarga dan kerjaya, peningkatan kadar jenayah terutamanya jenayah keganasan dan kebanjiran warga asing tetap menimbulkan kegusaran anggota masyarakat.

Menurut kenyataan terkini KDN, Indeks Keamanan Global (GPI) oleh Institut Ekonomi dan Keamanan di Sydney dan New York menunjukkan Malaysia kini berada pada prestasi membanggakan untuk berada di tangga ke-19 antara 153 negara paling selamat tahun ini berbanding tangga ke-22 tahun lalu dan ke-26 pada 2009.

GPI dinilai dari segi kebolehpercayaan terhadap perkhidmatan polis, kesan jenayah terancang terhadap perniagaan, kesan jenayah dan keganasan terhadap perniagaan.

Projek Keadilan Sejagat (WJP) pula melaporkan bahawa Malaysia merupakan negara paling selamat di kalangan 19 negara berpendapatan pertengahan serta di kedudukan ke 12 negara paling selamat di dunia mengatasi Amerika Syarikat dan Britain.

Sementara itu, kaji selidik Indeks Kebimbangan Jenayah (Fear of Crime Index) melaporkan berlaku penurunan sebanyak 9.6 peratus dari segi perasaan takut terhadap jenayah, daripada 58.5 peratus pada Disember 2009 kepada 48.9 peratus pada Mei tahun ini.

Pada masa sama, kaji selidik yang dijalankan oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menunjukkan bahawa kebimbangan orang ramai terhadap jenayah berkurangan sebanyak 12 peratus iaitu daripada 33 peratus pada tahun lalu kepada 21 peratus pada tahun ini.

Persatuan Insurans Am Malaysia (PIAM) pula melaporkan berlaku penurunan 9.4 peratus terhadap tuntutan kes berkaitan kenderaan antara tahun 2010 berbanding 2009.

Secara keseluruhannya, kadar indeks jenayah antara Januari hingga September tahun ini mencatatkan penurunan sebanyak 9.8 peratus, daripada 132,355 kes antara Januari hingga September 2010 berbanding 119,376 kes dalam tempoh sama tahun ini.

Kadar jenayah jalanan pula mencatatkan penurunan sebanyak 40.6 peratus, dengan 29,596 kes jenayah jalanan dicatatkan antara Januari hingga September 2010 berbanding 17,591 kes dalam tempoh sama tahun ini.

Ini hasil usaha gigih dan kesepaduan daripada semua pihak terutamanya Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA), agensi-agensi lain di bawah kementerian, Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), syarikat milik kerajaan (GLC), pihak swasta, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan anggota masyarakat setempat.

Antara pendekatan bersama yang dilaksanakan termasuk meningkatkan kehadiran polis di kawasan-kawasan 'panas'; meningkatkan penyertaan anggota dan pegawai polis dalam aktiviti rondaan serta melatih ahli-ahli Rela dan anggota JPAM sebagai Sukarelawan Simpanan Polis (SSP) untuk ditugaskan bersama pihak polis di kawasan panas.

Selain itu, bilangan balai polis bergerak dan motosikal polis di kawasan panas turut ditambah; memperbanyakkan pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan panas serta memperhebatkan penyertaan dan penglibatan anggota masyarakat dalam aktiviti mencegah jenayah melalui RakanCop, Kepolisan Komuniti, Skim Rondaan Sukarela (SRS), Program Bandar Selamat dan sebagainya.

NKRA ini juga bukan hanya melibatkan usaha pencegahan dan penguatkuasaan semata-mata malahan merangkumi usaha memperkukuh sistem keadilan dan kehakiman.

Ini termasuk yang melibatkan elemen pendakwaan (mahkamah malam dan J-Code untuk jenayah jalanan); hukuman di peringkat mahkamah dijalankan dengan pantas serta usaha menjayakan inisiatif pemulihan dalam penjara.

Untuk 2012, sejumlah RM11.311 bilion diperuntukkan kerajaan kepada KDN untuk pembangunan dan pengurusan di samping peruntukan khas berjumlah RM200 juta untuk PDRM bagi penyediaan kelengkapan dan peralatan yang lebih moden.

Sebanyak RM249.85 juta juga disediakan untuk pembangunan bandar selamat, pengasingan laluan pejalan kaki dan laluan bermotor, sistem penggera, cermin keselamatan, pembersihan semak samun dan Sistem Maklumat Geografi (GIS) untuk pemetaan berasaskan kejadian jenayah.

Selain itu, sebanyak RM7.56 juta lagi diperuntukkan oleh kerajaan bagi memperkasakan operasi Unit Khas Bergerak (UKB) di bawah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi menangani masalah pemprosesan pendaftaran dan permohonan penduduk khususnya dari kawasan pedalaman dan pesisir pantai sekali gus memudahkan penduduk pedalaman mendapatkan dokumen pengenalan diri.

Dengan segala usaha, inisiatif dan pendekatan yang dilakukan KDN dan pihak-pihak yang berkenaan ini, diharapkan NKRA Mengurangkan Jenayah mampu mencapai sasaran penurunan indeks jenayah sehingga lima peratus dan jenayah jalanan sehingga 20 peratus menjelang penghujung tahun ini.

Lebih penting lagi, usaha tersebut diharap dapat memastikan rakyat di negara ini sentiasa berasa dan berada dalam keadaan selamat dan tenteram dalam menjalani kehidupan harian mereka.

Sunday, 6 November 2011

Selamat Hari Raya Aidiladha

Kulaan ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua pembaca blog Kulaan Niring dan kepada semua umat Islam di negara ini...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers