Jadilah Sahabat Kulaan...

Saturday, 5 November 2011

Anuar Terbakar Dengan Polis Gara-gara Seksualiti Tak Dimerdekakan...


Pihak polis telah mengharamkan program SEKSUALITI MERDEKA yang dirasmikan oleh Ambiga beberapa hari lalu. Tapi apa reaksi Anwar...?


Polis Haramkan Seksualiti Merdeka
5:34PM Nov 3, 2011

Timbalan Ketua inspektor-polis Khalid Abu Bakar telah mengisytiharkan pengharaman semua aktiviti penganjur 'Seksualiti Merdeka' yang dijadualkan pada 9 hingga 13 November ini.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Sungai Besi hari ini, Khalid berkata polis tidak akan teragak-agak untuk menahan mereka yang menyertainya.

Katanya, pihak polis bertanggungjawab untuk mengekalkan ketenteraman awam.
Khalid berkata, apabila terdapat ancaman kepada ketenteraman awam, maka pihak polis perlu mengambil sewajarnya.

Arahan itu tersebut datang dari pihak polis sendiri, tambah Khalid.

Seksualiti Merdeka adalah festival tahunan yang meraikan hak asasi manusia rakyat yang terdiri daripada pelbagai orientasi seksual dan identiti jantina.

Ia dianjurkan oleh sekumpulan gabungan longgar NGO, artis, aktivis dan individu sejak 2008.

Program festival itu, termasuk forum, ceramah, bengkel, pelancaran buku, pameran seni dan persembahan.

Ia dijangka dirasmikan oleh Ketua BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan. [Baca berita penuh]

Sementara itu, Bernama melaporkan Khalid berkata polis telah
mengenal pasti dan akan memanggil kesemua mereka yang terlibat dalam penganjuran rogram itu termasuk Ambiga untuk dirakam keterangan mereka.

"Polis akan mengambil tindakan di bawah Seksyen 27 A (1) (C) dan juga 298 A kta Polis untuk menghalang sebarang penganjuran majlis itu," katanya.

Beliau berkata undang-undang di negara ini tidak mengiktiraf kegiatan ongsang yang boleh menghancurkan kehidupan beragama di negara ini.

"Polis menerima banyak bantahan dari pihak Badan Bukan Kerajaan termasuk badan Agama Islam dan bukan Islam yang bimbang majlis ini akan menimbulkan suasana tidak harmoni, perasaan permusuhan serta mengganggu ketenteraman awam," katanya.

Khalid berkata dua laporan polis telah diterima setakat ini yang meminta polis mengambil tindakan terhadap penganjur kerana cuba menganjurkan program yang menganggu gugat ketenteraman awam.

"Berdasarkan laporan itu dan hasil siasatan, kita akan panggil mereka untuk nasihat. Mula-mula nasihat supaya jangan teruskan. Kalau masih berdegil, kita tidak teragak-agak untuk tahan mereka (penganjur) termasuk mereka yang menyertainya," katanya.

Bagi mengelak suasana tidak diingini berlaku, beliau berkata polis meminta orang awam supaya tidak menyertai program itu kerana ia boleh mengganggu ketenteraman awam.

"Mulai hari ini, kita akan hentikan apa sahaja event yang dilakukan penganjur dan saya juga nasihatkan orang ramai supaya tidak menghadiri apa-apa program anjuran penganjur.

"Majlis Peguam sepatutnya menasihatkan penganjur bahawa tindakan mereka salah di sisi undang-undang. Saya tidak faham kenapa mereka (Majlis Peguam) tidak jelaskan kepada mereka (mengenai kesalahan ini)," katanya.

Khalid berkata sebagai badan keselamatan negara, polis bertanggungjawab terhadap ketenteraman awam dan ia perlu menangani sebarang ancaman dengan lebih awal.

"Jangan sudah kena ketuk kepala, baru kita hendak ambil tindakan. Penganjur fikirlah dahulu sebelum buat program. Saya rasa majoriti masyarakat kita tidak boleh terima perkara ini, jadi jangan agungkanlah.

"Polis bukan menentang sebarang pergerakan hak asasi manusia untuk bersuara. Tapi apabila perkara (program) ini timbul dan mengancam keselamatan negara, kita perlu ambil tindakan.

"Inilah polis, pastikan keselamatan semua pihak terjamin," katanya. -MK

Mungkinkah Anwar Ibrahim (spiritual boss Ambiga) akan turut tidak setuju dengan tindakan polis ini, bila dia dengan jelas menyebut TIDAK SETUJU untuk melawan (menentang) program yang cuba menjahanamkan moral masyarakat Malaysia itu? Tidak setuju untuk menentang bermakna Anwar BERSETUJU dengan penganjuran SEKSUALITI MERDEKA!


Kita boleh saksikan buktinya melalui balasan tweet Anwar kepada salah seorang followernya, MZuhairy...



Sumber : 1Peluru

Kulaan : ANUar mengamuk sakan bila partinya tidak dibenarkan dianjurkan oleh pihak berkuasa... Ambiga pula disalahkan kerana hadir datang hadir untuk memberi perasmian sedangkan ia sepatutnya dirasmikan oleh ANUar... padan muka kaki main depan belakang...


Diatas bukti Kerajaan Negeri Selangor Sponsor program yang dihadiri peserta dari Israel 5 juta...

Dalam harakah eli wong nafi kerajaan negeri terbabit.. surat tu apa celita???nak menipu pun beragak lah...

Mustahil kerajaan negeri selangor tak tahu yang peserta dari Israel akan hadir,memandangkan tajaan telah dipersetujui pada 2 Disember 2009 lagi dan surat diatas dikeluarkan pada 3 Disember... Bukan takat itu sahaja,selain tajaan ada juga komisen yang dituntut... Antaranya

1. 15% revenue from total sponsorship
2. 30% revenue from garand finale ticket sales


ADAKAH TUDUHAN YB MENTERI BELIA DAN SUKAN ADALAH FITNAH???
KERAJAAN NEGERI SELANGOR LA YANG KENA JAWAB!!

Sumber : Keris Putera

Kulaan : Eli Wong dan Kerajaan Negeri Selangor ada berani ker nak jawab bagi penjelasan...

Friday, 4 November 2011

Blogger Pembangkang Milosuam Tersilap Memfitnah PM Najib...


Saya hanya mampu tersenyum bila melihat kebodohan blogger ikon pembangkang saudara MiloSuam (milosohai)  dalam posting beliau yang mempersoalkan bahawa PM dan isteri tidak mampu membuang tabiat gaya hidup mewah walaupun ketika mengerjakan ibadah haji.

Dalam entiri tersebut penulis ikon pembangkang ini cuba menimbulkan persepsi buruk ke atas PM dan isteri ekoran kawalan keselamatan yang diberikan oleh kerajaan Arab Saudi.
...."Apa pun, gaya hidup mewah Rosmah dan Najib tetap tidak dapat dihakis meskipun mereka kini dipercayai sedang menunaikan ibadah haji. Lebih 10 orang pengawal VVIP turut serta untuk menjaga keselamatan Najib dan Rosmah semasa bertawaf...."
..."Pengawal-pengawal VVIP "bodyguard" Najib dan Rosmah ini dilihat terdiri daripada pihak berkuasa Arab Saudi yang lengkap dengan uniform tentera dan polis serta dipercayai lengkap bersenjata. Menurut satu sumber, Rosmah dan Najib akan melakukan ibadah Melontar Jumrah dengan menaikki kereta malah turut mendapat kawalan VVIP dan tidak mengikuti laluan rakyat biasa..."
Memang benar Najib Tun Razak dan isteri tidak mengikuti laluan sebagaimana orang biasa yang lain, malah kawalan keselamatan yang ketat juga diberikan oleh kerajaan Arab Saudi memandangkan Najib Tun Razak adalah seorang Perdana Menteri Malaysia.

Ini adalah tindakan normal yang dilakukan oleh kerajaan Arab Saudi kepada mana-mana pemimpin negara, malah jika ditakdirkan Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri dan beliau ingin mengerjakan haji kawalan yang sama turut diberikan.

Untuk tatapan MiloSuam mari sini saya tunjukkan bahawa pemimpin negara lain turut diberikan kawalan keselamatan yang sama.



Di atas adalah Presiden Iran Ahmadinejad mengerjakan ibadah haji yang turut dikawal ketat oleh pihak berkuasa Arab Saudi. Malah menyediakan kawalan keselamatan kepada mana-mana pemimpin negara sudah dilakukan sekian lama oleh kerajaan Arab Saudi.



Video di atas pula adalah pemimpin Iraq yang sudah meninggalkan kita iaitu Saddam Hussein ketika beliau mengerjakan ibadah haji.

Nampaknya nasihat TG Nik Aziz kepada penulis blog supaya tidak memfitnah orang lain melalui penulisan langsung tidak dihiraukan oleh blogger ikon pembangkang ini.

Nak tanya saudara pembaca - lingkungan umur berapa sebenarnya yang membaca dan mengikuti penulisan saudara MiloSuam a.k.a ReJaM ini?

Selebihnya saudara pembaca boleh menilai sendiri sejauh mana tahap pemikiran yang dimiliki oleh blogger pembangkang. Pendirian mereka hanya satu 'spin' selagi boleh, maka tidak mustahillah dalam video seks sebelum ini kotak tisu dijadikan bukti kukuh untuk menolak bahawa si perilaku dalam video itu adalah Anwar Ibrahim.

Hahaha...

Sumber : Double Y

Kulaan : sekali lagi blogger tersohor pembangkang Milosuam terkantoi... memfitnah orang tanpa bukti yang betul dan tepat... tapi itulah perangai buruk sebenar pembangkang yang sentiasa memfitnah sekalipun tanpa bukti yang benar... tapi jika ada bukti depan mata, ada video yang jelas, tidak ada yang tidak jelas melainkan jelas-jelas belaka... tetap tidak mahu mempercayainya... mengong...

Kakitangan Awam : Inilah Hadiah Daripada Kerajaan Pakatan Rakyat Jika Memerintah...

Jika Pakatan Pembangkang memerintah, kakitangan awam akan dikurangkan separuh setiap tahun, termasuk mengambil contoh cara negera China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan. Bagi kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, mereka akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.


Setiausaha Bahagian Penerangan DAP Tony Pua Kiam Wee berkata, jika Pakatan Pembangkang dapat memerintah kerajaan pusat, Pakatan akan kemukakan satu projek yang dinamakan "Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam" untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.

"Pakatan Pembangkang tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing."


Kakitangan Awam Yang Sudah Berusia Dibiar Bersara Cepat.


Tony Pua berkata, Pakatan akan menggalakkan kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja. Ia akan ambil contoh cara negera China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi. Kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan awamnya.


Tony Pua Kiam Wee berkata demikian semasa menghadiri seminar bertajuk "Ke Mana Perginya Wang Titik Peluh Kita? Beranikan Diri Untuk Bentangkan Bajet 2012" yang diajurkan oleh pemuda DAP negeri Johor. Ucapan dalam seminar politik itu, sebagai membalas soalan-soalan daripada orang ramai terhadap kakitangan awam negara ini yang berlebihan. Dalam seminar itu, selain Tony Pua Kiam Wee, turut hadir juga Teo Nie Ching Timbalan Setiausaha Penerangan DAP, ketua pemuda DAP negeri Johor dan setiausaha DAP negeri Johor. Mereka dapat mengumpulkan seramai 200 peserta yang mengambil berat tentang Bajet 2012.

Tony Pua Kiam Wee juga berkata, buat masa ini kakitangan awam yang berjumlah 1.3 juta orang di negara ini, dengan nisbah 4.6 peratus daripada penduduk negara; jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina dan Korea, bilangan kakitangan awam mereka hanya 2 peratus daripada jumlah penduduk negara tersebut.Sumber: Sinchew Daily News m/s 9, 1 November 2011-
Sumber : Gerakan Anti PKR

Kulaan : insaflah wahai kakitangan kerajaan yang selama ini menyokong pembangkang... inilah hadiah buat kalian jika Pakatan Rakyat memerintah hasil undi yang kalian berikan... DAP jika memberhentikan pekerja tanpa memilih apa parti kalian... kerana konsep DAP sama rata... sedarlah sebelum terlewat...

Thursday, 3 November 2011

Ambiga : Selepas Bersih 2.0 Kini Seksualiti Merdeka Pulak????


Gambar hiasan
Luth diutus sebagai seorang pembawa risalah kepada salah satu kelompok masyarakat yang hidup berdekatan dengan kaum Nabi Ibrahim. Kaum ini, sebagaimana diriwayatkan dalam Al Quran mengerjakan perbuatan yang menyimpang yang kemudian dikenal sebagai perilaku sodomi atau liwat.

Dikala Luth menyerukan kepada mereka untuk menghentikan penyimpangan tersebut diserukan kepada mereka peringatan dari Allah, maka mereka mengingkarinya, menolak kenabian Luth dan meneruskan penyimpangan perilaku mereka. Pada akhirnya kaum ini dihancurkan dengan bencana yang mengerikan.

Seksualiti Merdeka (SM) dikatakan satu platform untuk golongan gay dan lesbian serta pengamal dwiseks untuk menceritakan kisah-kisah mereka, dan memperjuangkan hak kesamarataan untuk pengamal gay, lesbian dwiseks di negara ini.

Festival ini berunsurkan hak kebebasan seksualiti (Sexuality Rights Festival) dan tema mereka adalah (Queer Without Fear) dijadualkan akan diadakan dari 1-13 November di Galeri Annexe, Kuala Lumpur. Datuk Ambiga Sreenevasan 'Hajjah Ambiga' akan merasmikan pelancaran perayaan pada 9 Nov.



Kumpulan Seksualiti Merdeka ini mengatakan tindakan mereka selari Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan iaitu KESAMARATAAN - Memang benar di bawah Artikel 8 dalam (1) dan (2) ada menyebut :
(1) Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang. 
(2) Kecuali sebagaimana yang dibenarkan dengan nyata oleh Perlembagaan ini tidak boleh ada diskriminasi terhadap warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan, tempat lahir atau jantina dalam mana-mana undang-undang atau dalam pelantikan kepada apa-apa jawatan atau pekerjaan di bawah sesuatu pihak berkuasa awam atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan pemerolehan, pemegangan atau pelupusan harta atau berhubungan dengan penubuhan atau penjalanan apa-apa pertukangan, perniagaan, profesion, kerjaya atau pekerjaan.

Hari ini kelompok yang bercanggah dengan fitrah manusia ini menggunakan hak asasi untuk menyuarakan hak mereka sebagai minoriti jantina. Mereka menuntut hak sepertimana rakyat biasa lain dari menjadi pemimpin, perkahwinan, seksual dan hak disisi undang-undang.

Persoalan saya untuk kumpulan Seksualiti Merdeka, Bar Council dan juga Marina Mahathir adalah...

Bagaimana sekiranya selepas ini golongan pengamal seks dengan binatang meminta supaya mereka diberikan hak untuk berkahwin dengan lembu, kambing atau anjing kerana hak mereka sebagai manusia - perlukah kita akur dan tunduk dengan desakan sebegini atas nama hak asasi?

Adakah Ambiga, Marina Mahathir dan Bar Council akan bangkit mendesak supaya kerajaan mewujudkan satu undang-undang untuk rakyat Malaysia yang mengamalkan seks dengan binatang diberikan hak kepada mereka untuk berkahwin dengan binatang?

Tindakan kumpulan Seksualiti Merdeka ini jelas bercanggah dengan ajaran Islam - di mana Islam tidak memperuntukkan apa-apa hak untuk pengamal gay, lesbian atau dwiseks.


Tapi dalam isu ini saya melihat PAS gagal memainkan peranan mereka sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam di negara ini. Sebaliknya PAS memilih jalan selamat untuk tidak mencampuri urusan 'Hajjah Ambiga' dan Bar Council serta menganggap penglibatan Ambiga hanyalah pendirian peribadi wanita itu.

Namun yang anehnya bila ditanya adakah PAS akan bertindak membantah atau mengadakan demontrasi untuk menghalang festival tersebut, Khalid Samad berkata "Nak didik bukan dengan cara halang atau demonstrasi tapi beri penjelasan".

Kenapa PAS tidak mahu membantah atau mengadakan demontrasi mengecam tindakan Seksualiti Merdeka yang disertai Ambiga sebagaimana PAS membantah konsert MTV dan juga konsert Elton John dengan alasan konsert tersebut tidak wajar diadakan kerana ia memberi kesan sosial yang negatif seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan?

Adakah Festival gay, lesbian dan pengamal dwiseks yang diadakan ini tidak memberikan kesan sosial yang negatif kepada masyarakat Malaysia?

Kenyataan Media Dari President Malaysia Bar :
Press Release

If Malaysia wants to be respected as a democracy, it must stop persecuting sexual minorities The Malaysian Bar welcomes the statement by Prime Minister Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak ("PM Najib Razak") that he is the Prime Minister of "a progressive, liberal nation". 
Writing in an opinion piece published in the Sydney Morning Herald on 27 October 2011, PM Najib Razak went on to state that, "We are a multi-cultural, multi-ethnic society that has a long and proud history of social harmony and welcoming outsiders."

In Malaysia, the lesbian, gay, bisexual and transgender ("LGBT") community has long been treated as "outsiders", even though they are citizens. 
Members of the LGBT community in Malaysia face numerous hardships, including a lack of personal safety due to harassment by civil and Syariah authorities, living in fear of prosecution for the private acts of consenting adults, and constantly facing public discrimination and denigration. They are perennially at the receiving end of negative innuendo and hate speech in the mainstream media, which is seemingly tolerated by the authorities. 
The Malaysian Bar encourages PM Najib Razak to follow up on his words that Malaysia is a "progressive, liberal nation" and to alleviate the suffering of members of the LGBT community in Malaysia. He can do so by quickly introducing laws to remove legislation that impose unwarranted restrictions on the individual liberties of the LGBT community in Malaysia. 
From 1-13 Nov 2011, the Malaysian Bar is proud once again to support the annual Seksualiti Merdeka series of events, with this year's theme of "Queer Without Fear". We recognise the LGBT community in Malaysia as one facing persecution on the basis of sexual orientation and gender identity. 
No doubt there are those amongst us who do not agree with the sexual orientations and gender identities of the LGBT community's members. But it is precisely because of this that sexual minorities, and indeed other minority communities, need to be protected. Individual freedoms and liberties mean very little if they are only extended selectively, or to those who agree with the majority view.

PM Najib Razak wrote in the Sydney Morning Herald that "Malaysia is not some repressive, backward nation that persecutes refugees and asylum seekers." The Malaysian Bar calls on PM Najib Razak to apply the same thinking with respect to the LGBT community in Malaysia. If PM Najib Razak seriously wishes to convince his audience in Australia – and elsewhere in the Commonwealth and the world at large – that Malaysia is a "progressive, liberal nation", he must act immediately to end repression, persecution and prosecution of sexual minorities in Malaysia. 
Lim Chee Wee
President
Malaysian Bar
2 Nov 2011
Sumber : Double Y

Kulaan : inilah akibatnya kalo manusia macam amBABIga ini dibiarkan bermaharajalela membuat sesuka hati dalam negara kita... tarik jer balik gelaran "Datuk"... inilah kesannya jika ISA dimansuhkan... dah tak boleh disumbat dalam tahanan...

Adakah AUKU Menghalang Mahasiswa Berpolitik????


[Akta A1342]Akta universiti dan kolej universiti (pindaan) 2009
Tarikh Perkenan Diraja ... ... 6 Januari 2009
Tarikh penyiaran dalam Warta ... 8 Januari 2009

Pindaan seksyen 2

2. Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 [Akta 30], yang disebut “Akta ibu” dalam Akta ini, dipinda dalam seksyen 2 -

(d) dengan menggantikan takrif “pelajar” dengan takrif yang berikut:
‘ “pelajar” ertinya seseorang pelajar berdaftar, selain pelajar di suatu institusi yang bersekutu dengan Universiti atau Kolej Universiti, yang mengikuti kursus pengajian, pengajaran, latihan atau penyelidikan daripada apa-apa perihalan pada peringkat persediaan, praijazah, lepas ijazah atau lepas kedoktoran secara sepenuh masa atau sambilan dalam, oleh atau dari Universiti atau Kolej Universiti itu, dan termasuklah pembelajaran jarak jauh, luar kampus, pertukaran dan pelajar tidak berijazah;’;

Penggantian seksyen 15

8. Akta ibu dipinda dengan menggantikan seksyen 15 dengan seksyen yang berikut:

“Pelajar atau pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar bersekutu dengan persatuan, dsb.

15. (1) Seseorang pelajar Universiti boleh menjadi ahli mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan orang, sama ada atau tidak ia ditubuhkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis, sama ada ia di dalam atau di luar Universiti, dan sama ada ia di dalam atau di luar Malaysia, selain

(a) mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau di luar Malaysia;
(b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam atau di luar Malaysia; atau
(c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang telah ditetapkan oleh Menteri, selepas berunding dengan Lembaga, secara bertulis kepada Naib Canselor sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau Universiti itu.


(2) Suatu pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti yang ditubuhkan oleh, di bawah atau mengikut Perlembagaan boleh mempunyai apa-apa penggabungan, persekutuan atau urusan lain dengan mana-mana persatuan, pertubuhan, badan atau kumpulan orang, sama ada atau tidak ia ditubuhkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis, sama ada ia di dalam atau di luar Universiti, dan sama ada ia di dalam atau di luar Malaysia, selain—

(a) mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau di luar Malaysia;
(b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam atau di luar Malaysia; atau
(c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang telah ditetapkan oleh Menteri, selepas berunding dengan Lembaga, secara bertulis kepada Naib Canselor sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau Universiti itu.


(3) Menjadi tanggungjawab Naib Canselor untuk menyampaikan kepada pelajar Universiti, dan pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti, nama pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang ditetapkan oleh Menteri di bawah perenggan (1)(c) dan (2)(c) sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau Universiti itu.


(4) Naib Canselor boleh, atas permohonan seseorang pelajar Universiti, mengecualikan pelajar itu daripada peruntukan perenggan (1)(a), tertakluk kepada apa-apa terma dan syarat yang difikirkannya patut.


(5) Tiada seorang pun pelajar Universiti dan tiada pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti yang ditubuhkan oleh, di bawah atau mengikut Perlembagaan, boleh menyatakan atau melakukan apa-apa jua yang boleh semunasabahnya ditafsirkan sebagai menyatakan sokongan kepada atau simpati dengan atau bangkangan terhadap


(a) mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau di luar Malaysia;
(b) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam atau di luar Malaysia; atau
(c) mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang ditetapkan oleh Menteri di bawah perenggan (1)(c) dan (2)(c) sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau Universiti itu.


(6) Walau apa pun subseksyen (5), seseorang pelajar Universiti tidak boleh dihalang daripada—


(a) membuat pernyataan mengenai sesuatu perkara akademik yang berhubungan dengan perkara yang pelajar itu terlibat dalam pengajian atau penyelidikannya; atau
(b) menyatakan sendiri mengenai perkara yang disebut dalam perenggan (a) pada sesuatu seminar, simposium atau majlis seumpamanya yang tidak dianjurkan atau ditaja oleh mana-mana parti politik, sama ada di dalam atau di luar Malaysia, mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang menyalahi undang-undang, sama ada di dalam atau di luar Malaysia, atau mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan orang yang ditetapkan oleh Menteri di bawah perenggan (1)(c) dan (2)(c) sebagai tidak sesuai demi kepentingan dan kesentosaan pelajar atau Universiti itu.


(7) Mana-mana pelajar Universiti yang melanggar subseksyen (1) atau (5) boleh dikenakan tindakan tatatertib.


(8) Mana-mana pertubuhan, badan atau kumpulan pelajar Universiti yang melanggar subseksyen (2) atau (5) hendaklah diuruskan mengikut seksyen 16.”.


Soal Jawab Tentang AUKU

1. Kenapa Kerajaan tidak mansuhkan AUKU agar pelajar boleh berpolitik?

Jawapan:

AUKU merupakan punca kuasa bagi sesebuah IPTA yang merangkumi perkara berkaitan tadbir urus universiti, autonomi, status badan berkanun dan sebagainya. Hanya Seksyen 15 yang berkaitan dengan isu pelajar berpolitik. Jika diminta agar AUKU dimansuhkan maka ia menunjukkan seseorang itu buta undang-undang.


2. Kenapa Kerajaan tidak pinda Seskyen 15 bagi membolehkan pelajar berpolitik?

Jawapan:

Pindaan AUKU 2009 telah melalui proses yang panjang bermula tahun 2005 dengan penubuhan Jawatankuasa Meminda AUKU yang terdiri daripada pakar-pakar perundangan. Disamping sesi brainstorming antara ahli, mereka turut mendapatkan pandangan banyak pihak seperti ibubapa/orang ramai, SUHAKAM, pegawai Kerajaan, wakil parti politik Kerajaan, wakil parti politk pembangkang dan sebagainya. Keputusan yang diambil adalah tepat pada masa itu walaupun sudah tentu tidak dapat memenuhi kehendak semua orang.


3. Pelajar menjadi tidak kreatif jika aktiviti mereka dalam politik dikongkong.

Jawapan:

Kegiatan bersifat politik masih dibenarkan diadakan di IPT dengan syarat ianya haruslah berbentuk akademik dan tidak menjurus kepada parti-parti politik tertentu. Sebagai contoh program pengajian Sains Politik telah lama diperkenalkan di beberapa IPT di Malaysia yang menawarkan kursus-kursus berkaitan politik. Selain itu beberapa forum yang membincangkan isu politik semasa secara ilmiah telah banyak diadakan di beberapa IPT, di samping memperkenalkan sudut pidato di setiap IPT yang memberi peluang kepada pelajar mengasah bakat pidato mereka.

4. Kenapa pelajar luar negara (Kelab UMNO luar negara) boleh terlibat politik?

Jawapan:

AUKU hanya terpakai kepada pelajar IPTA dan tidak terpakai kepada pelajar luar negara. Penubuhan persatuan di luar negara adalah tertakluk kepada undang-undang di negara tersebut. Kalau nak tubuh Kelab PAS luar negara atau Kelab PKR/DAP luar negara pun boleh.

5. Jika AUKU hanya terpakai kepada pelajar IPTA, adakah pelajar IPTS dibenar menjadi ahli parti politik?

Jawapan:

AUKU tidak terpakai kepada pelajar IPTS tetapi mereka tertakluk kepada Akta IPTS [Akta 555] yang juga terdapat seksyen yang melarang pelajar menjadi mana-mana parti politik.

6. Adakah AUKU menghalang semua pelajar berpolitik?

Jawapan:

AUKU tidak menghalang secara total mana-mana pelajar untuk berkecimpung dalam arena politik. Ini berdasarkan peruntukan di bawah subseksyen 15(4) AUKU yang memberi kuasa budi bicara kepada Naib Canselor untuk mengecualikan pelajar itu daripada sekatan yang disebut dalam perenggan 15(1)(a) AUKU. Ini akan membolehkan seseorang ahli politik yang bergiat dalam mana-mana parti politik mendaftar bagi sesuatu kursus di Universiti tanpa perlu melepaskan kerjaya politiknya.
Sumber : SARFAMS

Wednesday, 2 November 2011

Teater : "Teater Juta-juta ke Putrajaya"



Semalam bertempat di Stor Teater DBP telah berlangsung "Press Conferrence'' teater alternatif genre satira bertajuk "Teater Juta-juta ke Putrajaya" yang akan dipentaskan di Panggung Eksperimen Mawar Sari, Presint 3, Putrajaya bermula 10 hingga 13 November 2011 nanti.

Teater ini yang mula dipentaskan dengan skala kecil di Stor Teater DBP dengan kerjasama Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) pada 21 hingga 26 September 2011 yang lepas telah menarik minat Majlis Belia Kawasan Putrajaya (MBKPj) untuk membawa teater ini ke Putrajaya.

pengenalan para pelakon oleh pengarah teater
sidang media sedang berlangsung dengan Q&A oleh wakil media

Kenapa 'ke Putrajaya'? Selaras dengan hasrat dan impian PM Malaysia, Datuk Seri Najib Razak untuk menjadikan Putrajaya sebagai "Bandar Mesra Belia" maka dengan inisiatif MBKPj dan kerjasaman mantap Perbadanan Putajaya dan Pusat Khidmat Parlimen Putrajaya, hasrat anak muda yang memperjuangkan seni pementasan teater ini yang juga merupakan graduan Aswara akhirnya tercapai jua.

Kulaan melihat sekali pun dihambat kekangan bajet dan kemudahan tidak sehebat pementasan di Istana Budaya atau Keraton Seni dalam teater ini, teater hasil cetusan idea dan aspirasi golongan muda dan belia ini lebih baik dan malah tak salah kalau Kulaan mengatakan ia lebih menarik daripada pementasan kelas atasan yang Kulaan pernah saksikan.

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

Dengan tiket serendah RM20 sahaja peminat teater berbaloi meluangkan masa 1 jam 15 minit dan wang menonton sebuah karya yang lain dari yang lain berbanding dengan harga yang perlu dibayar untuk menonton di Keraton Seni yang hanya gah pada nama sahaja tetapi hakikatnya seni teater semakin terpinggir di sana yang mutakhir ini dilimpahi dan ditenggelami oleh hiburan seni suara sahaja.
barisan pelakon, tenaga kerja dan
wakil Majlis Belia Kawasan Putrajaya

mereka ini yang akan menggalas tanggungjawab
menjayakan "Teater Juta-juta ke Putrajaya"

hadapan sekali, berkacamata seperti superman adalah
penulis skrip dan pengarah teater

dibelakang  : 3 orang pelakon mantap teater ini
untuk cerita penuh berkenaan tater ini boleh la "klik kat sini"

Kulaan : sekalipun Kulaan meminati muzik "rock kapak" tapi sekali sekala layan teater nie memang best... Bukan sekadar cetusan kreativiti, semangat juang, cabaran realiti kehidupan, ia juga lucu tetapi tajam menikam, ia jujur dan asli, ia ada segalanya...

Hudud : Antara Dalil Nurul Izzah vs Ustaz Kazim Elias



HIKMAH PERLAKSANAAN HUDUD

“Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina hendaklah kamu dera masing-masing dengan 100 rotan dan janganlah kamu berasa kasihan belas terhadap keduanya dalam melaksanakan perintah Allah jika kamu beriman kepada Allah dan pada hari kemudian.Hendaklah hadir ketika dijatuhkan hukumun terhadap mereka sekumpulan dikalangan orang-orang yang beriman” (An-Nur:2, al Quranul Karim) PANDANGAN ULAMA TAFSIR

Hukuman ke atas penzina lelaki dan perempuan yang merdeka, berakal dan yang masih bujang atau dara yang masih belum berkahwin adalah disebat dengan seratus sebatan setiap seorang. Hikmah memulakan hukuman ke atas perempuan dalam kes zina dan memulakan hukuman ke atas lelaki ketika kes mencuri adalah kerana kes zina selalunya terjadi disebabkan oleh golongan perempuan yang boleh mengaibkanya lebih daripada lelaki dan lebih memberi kesan keatasnya, manakala dalam kes mencuri pula selalunya berlaku ke atas orang lelaki kerana mereka lebih berani dan lebih merbahaya daripada orang perempuan dalam melakukan perkara itu maka didahulukan orang lelaki daripada orang perempuan.

Pada zahir ayat ini menerangkan akan ketetapan hukuman ke atas penzina-penzina iaitu 100 sebatan rotan tetapi telah ditetapkan di dalam Sunnah yang Qat’ie dan penzina yang belum berkahwin dan yang telah berkahwin. Adapun hukuman bagi penzina yang telah berkahwin ialah direjam dengan batu sehingga mati mengikut Sunnah secara lisan dan perbuatan. Telah diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Ibnu Mas’ud Bahawasanya Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam telah bersabda:

“Tidak halal darah orang-orang Islam kecuali belarkunya salah satu daripada tiga perkara iaitu orang yang telah berkahwin berzina, orang yang membunuh dengan sengaja dan keluar daripada agamanya juga berpecah daripada jamaah orang-orang Islam”

Janganlah kamu berlembut dan berasa belas kasihan ketika hendak melakukan hukuman keatas penzina kerana ini adalah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah juga tidak boleh merosakkan hudud Allah yang telah ditetapkan dan sebagaimana  sabda Nabi Muhammad  SAW daripada apa yang telah diriwayatkan oleh Ahmad dan Ashab al-Kutub as-Sittah daripada Aisyah radhiAllahu anha:

“Demi Tuhan yang menciptakan diriku, walaupun sekiranya Fatimah bt Muhammad mencuri Sesungguhnya aku akan potong tanganya

Maka dirikanlah hudud keatas orang-orang yang melakukan perbuatan zina dan pukullah mereka itu dengan pukulan yang menyakitkan untuk memberikan pengajaran keatas mereka jika kamu beriman dengan Allah SWT dan hari Akhirat.

Dan dirikanlah hudud secara terang-terangan dihadapan sekumpulan daripada orang-orang Islam tambahan balasan bagi orang yang berzina.Sesungguhnya penzina-penzina itu apabila disebat di hadapan orang ramai akan memberi kesan yang lebih untuk mencegah mereka daripada melakukan  perbuatan itu lagi. Telah berkata Qatadah:

"Allah S.W.T telah memerintahkan sekumpulan daripada oraang-orang yang beriman untuk melakukan penyaksian ketika hukuman itu dijalankan adalah kerana untuk memberi peringatan, nasihat dan pengajaran".

Kes-Kes zina ini disabitkan dengan salah satu daripada  perkara berikut :

1- Iqrar atau pengakuan : Ini selalunya berlaku ketika pemerintahan Islam Keterangan atau penyaksian: Iaitu penyaksian 4 orang saksi lelaki yang merdeka, adil dan beragama Islam dan melihat dengan mata mereka sendiri. Ini sangat jarang berlaku dan tidak terhasil kecuali sedikit.

2- Mempunyai hubungan dengan perempuan yang tidak mempunyai suami yang boleh dikenali baginya.

PERBAHASAN

Apabila Allah menjadikan manusia Allah juga menjadikan bersama kejadian manusia itu undang-undang yang dapat mengawal manusia daripada terjerumus ke lembah kehinaan dan kesengsaraan akibat daripada perbuatan manusia itu sendiri.Terdapat 17 jenis kesalahan yang dihukumkan dengan hukum hudud antaranya hukum bagi mereka yang melakukan penzinaan.Apabila sabit dua kesalahan terdapat dua jenis hukuman bagi dua kategori manusia yang melakukan kesalahan itu ;

1. Sebat 100 rotan untuk yang belum berkahwin
2. Rejam sampai mati untuk penzina yang sudah berkahwin

Kenapakah terdapat perbezaan di dalam hukuman yang di jalankan bagi kesalahan yang sama tetapi dilakukan oleh jenis manusia yang berbeza?

Sepintas lalu, Ulama’ menggariskan bahawa menghukum mereka yang belum berkahwin jika disabitkan kesalahan dengan 100 rotan adalah wajar sebagai pengajaran bagi mereka yang melakukanya ataupun remaja yang berkeinginan mencubanya. Hukuman sebat ditentukan bagi penzina jenis adalah kerana mereka belum pernah merasa nikmat perkahwinan.Keinginan mereka adalah disebabkan dorongan nafsu yang kadangkala dapat mengatasi fikiran manusia sehingga menjerumuskanya melakukan kesalahan zina.

Rejam sampai mati pula adalah hukuman yang dijatuhkan ke atas penzina yang sudah berkahwin kerana penzina jenis ini sudah merasai nikmat perkahwinan dan tidak ada alasan yang boleh diterima sebagai kemaafan kerana dikhuatiri tabiat mereka itu akan merosakkan banyak manusia. Rejam sampai mati adalah ubat yang paling mujarab bagi manusia jenis ini.

Tuesday, 1 November 2011

Eksklusif! Punaisihat Ekonomi Selangor Pernah Rugikan Negara RM 9.3 bilion Bilion


Anwar yang tidak pernah terlatih dalam bidang ekonomi tentunya mendapat pengajaran yang bermakna dalam isu, apatah lagi bila Kit Siang menegaskan :

“Adakah amat mengejutkan bahawa Yang Berhormat Menteri Kewangan nampaknya tidak memahami ekonomi antarabangsa yang asas ini sehingga saya bimbang bahawa Yang Berhormat Menteri sedang teraba-raba dalam kegelapan dan Malaysia memang mujur kerana tiada bencana kewangan besar yang berlaku sehingga kini. Yang Berhormat Menteri sepatutnya berhenti daripada mengelirukan orang ramai dengan mengatakan kerugian dalam rizab-rizab lain sebanyak RM10.1 bilion oleh Bank Negara tidak penting disebabkan ia boleh dioffset oleh lebihan sebanyak RM16.5 bilion dalam rizab asing"

Bukan sahaja ini adalah salah dalam ertikata ekonomi asas tetapi perbandingan secara selektif adalah amat salah dalam ertikata perakaunan sehingga mana-mana pelajar perakaunan tidak membuat kesilapan sedemikian rupa. Tidak hairanlah mengapa Gabenor Bank Negara dan juga seorang chartered accountant kelihatan begitu muram apabila Yang Berhormat Menteri membuat perbandingan ini dalam Parlimen semalam. Namun ini mencerminkan dengan buruknya penasihat-penasihat ekonomi dan perakaunannya sehingga tidak dapat mengajar dan membuatkannya (Anwar) memahami asas-asas dengan baik dan jelas.

“Ingin saya mencadangkan, demi kepentingan negara, agar beliau menukar penasihat-penasihat ekonomi dan perakaunannya. Saya juga berharap Yang Berhormat Menteri akan memberi penjelasan awam yang penuh dengan merujuk kepada semua perkara teknikal yang dibangkitkan secara bertanggungjawab dan janganlah ghairah berpolemik politik, “ tegas Kit Siang menutup ucapannya mengenai kerugian Bank Negara.

Dalam ucapan penggulungannya, pada 10 Mei 1993, Anwar mengulangi tuduhannya kepada pembangkang kerana terus mengira dua kali. Katanya, pelbagai pihak cuba membuat serkap jarang untuk menambah kekeliruan. Beliau tetap mempertahankan kemerosotan lain-lain rizab bernilai RM9.3 bilion dan bukannya RM10.1 bilion. Seterusnya Anwar menyifatkan kemerosotan itu berpunca dari gabungan beberapa faktor, antaranya ialah pengukuhan ringgit, kos mengawal inflasi turun naik mata wang antarabangsa dan lain-lain.


Sumber : The Unspinners

Kulaan : lagi mau caya cakap mamat nie... lu pikir la sendiri...

Mat Rempit Tidak Dapat Ditipu Malaysiakini


Berita Malaysiakini cuba mencipta persepsi bahawa demonstrasi rakyat Penang yang marahkan Ketua Menteri yang rasis adalah sesuatu yang negatif.

Walaubagaimana pun, berita palsu yang Malaysiakini cuba sampaikan terkantoi.

Mereka juga membawa sepanduk yang berbunyi “Kami mahu litar lumba”.

Lawak siot Malaysiakini. Tuduh rakyat yang berdemo menentang KM rasis sebagai menuntut LITAR LUMBA. Mana sepanduk pendemo mintak litar lumba?

*Agak-agak la nak menipu. Yang pasti kata-kata macam ni bergema sepanjang demonstrasi.

Sumber : MyMassa

Kulaan : puak-puak PR meroyan bila mat rempit pakai baju guna warna "KUNING"... apa ingat warna kuning tu hak depa ka... penyokong "Bersih 2.0" mesti tension tengok gambar nie...

Monday, 31 October 2011

Tanah Melayu - Ketuanan Cina????

Ironis sekali melihat perjuangan bangsa kita Melayu. Bangkit dengan keris panjang - melaungkan perjuangan membela bangsa , mendesak hak - hak dan menjerit menuntut keistimewaan. 

Siapa yang sebenarnya pejuang, siapa yang sebenarnya berani mahu mengatakan kebenaran - siapa pula sebenarnya menjadi lawan dan saingan kita tidak pula diperjelaskan dalam kita meniupkan semangat kebangkitan Melayu.

Ini bukan satu artikel yang mahu meniupkan semarak api perkauman tetapi adalah penting untuk kita mengenalpasti siapa yang sebenarnya menjadi lawan dan saingan kepada Melayu. 

Sekiranya artikel ini berbau perkauman maka seakan pasti penulis akan berdepan dengan penahanan - di penjarakan oleh kerajaan Melayu sendiri terhadap seorang Melayu yang hanya mahu mengupas kemelut Melayu seperti yang dikatakan oleh Pemuda UMNO Malaysia pada Perhimpunan Agung UMNO 2005.

Atas alasan ini kita diharuskan berbicara di antara garis - garis barisan ayat , berusaha menceritakan realiti sebenar kedudukan Melayu, dalam kelambu - berbisik kerana tidak mahu tertakluk menyalahi apa - apa peruntukan perundangan yang terkandung dibawah Akta Hasutan. 

Akhirnya penjelasan kita kepada bangsa kita mengelirukan, kita akhirnya kembali membohongi diri kita sendiri.

Bukankah pelik bila kita melaung-laungkan slogan Melayu kita dalam bahaya, bangsa kita tersisih ke tepi, bangsa kita mundur, bangsa kita dikhianati, bangsa kita ketinggalan di tanah sendiri tetapi kita tidak berani mengatakan secara jujur dengan siapa kita berlawan - dengan siapa kita bersaing - siapakah yang mencabuli hak kita - siapakah yang mempersoalkan mengenai hak keistimewaan Melayu - siapa yang mencemar daulah Islamiah - mencabar peruntukan perlembagaan dan undang - undang syariah dan siapa yang sedang menjadi tuan dan siapa menjadi hamba di negara ini.


Apakah kita masih segan , kita masih malu atau kita takut mengatakan kedudukan sebenar kita dalam negara ini? Apakah kita tidak berani berdepan dengan realiti bahawa ini bukan lagi Tanah Melayu dalam ertikata sebenarnya - bukan lagi ada ketuanan Melayu dan bukan lagi milik majoriti orang - orang Melayu dalam apa bidang sekali pun? 

Terkejutkah kita bila kita menyebut realiti dan hakikat ketuanan Cina semakin berkembang - ketuanan Melayu masih terkongkong dengan keris panjang yang akan di balut setelah gagah berbicara pada sidang - sidang media dan dewan - dewan tertutup.

Tidak ! Kita tidak boleh menyebut ketuanan Cina - ini provokasi namanya. Kita tidak boleh berbicara bahawa perjuangan kita adalah untuk menuntut hak yang telah tergadai kepada bangsa lain khususnya Cina - itu juga provokasi ! 

Namun kita boleh berbicara mengenai menuntut - memperjuangkan hak orang Melayu - taraf ekonomi orang Melayu - keistimewaan orang Melayu tetapi jangan sekali - kali menyebut dari siapa atau dengan siapa lawan kita dalam perjuangan ini.
Satu perjuangan yang mengelirukan. Perjuangan menentang siapa? Siapa musuh kita? Siapa lawan kita? Apakah kita berjuang menentang bangsa Cina dan bangsa - bangsa lain.

Apakah kita berjuang menuntut agar perlembagaan kita digubal semula untuk memperuntukkan hak keistimewaan orang - orang Melayu?


Apakah kita berjuang sesama Melayu sendiri atau lebih tepat lagi dengan hipokrasi kepimpinan Melayu?
Mengenai peruntukan fasal - fasal dalam Perlembagaan Persekutuan:
(3) Islam sebagai agama rasmi persekutuan di cabuli haknya oleh orang - orang cina atau lain - lain bangsa? 
(32) Apakah kedudukan raja - raja Melayu dicabar oleh bangsa Cina dan bangsa -bangsa lain? 
(38) Apakah kuasa peruntukan Majlis Raja -Raja berhubung dengan daulah Islamiah di cabul oleh kaum Cina dan bangsa - bangsa lain di Malaysia? 
(152) Apakah penggunaan bahasa Melayu di tentang - cuba dihapuskan oleh bangsa Cina dan bangsa - bangsa lain? 
(153) Apakah hak keistimewaan orang - orang Melayu dicabar oleh bangsa Cina dan lain - lain bangsa di Malaysia?


Secara amnya, apakah perkembangan sedia ada dicabar - dicabul, ditentang dan dirampas oleh bangsa - bangsa lain khususnya Cina. Apakah jawapan kepada persoalan ini - tepuk dada tanya selera?

Perjuangan ini benar - benar mengelirukan. Kalau kita lihat perlembagaan , sudah cukup lengkap peruntukan dan fasal - fasal seperti 3, 32, 38, 152, dan 153 untuk menjaga hak - hak keistimewaan orang - orang Melayu tetapi mengapa Cina juga yang maju .

Ketuanan Melayu mati - sekarang ketuanan Cina

Jangan terkejut kalau kita didepankan dengan kenyataan Tanah Melayu - Ketuanan Cina? Kenapa kita perlu gusar - kenapa kita perlu menganggap itu satu kenyataan berbau perkauman - kenapa kita katakan ini adalah satu usaha menghasut? 

Apakah kita tidak pernah sedar bahawa ketuanan harus datang dengan kuasa dan kuasa dalam negara ini adalah satu komoditi yang boleh diniagakan lantas memberi satu indikasi yang kukuh bahawa kuasa hadir dari pegangan ekonomi yang kukuh dan pemilikan yang padu - yang mampu membentuk satu ketuanan. Apakah ini bukan realiti kehidupan dan apakah kenyataan ini berbentuk hasutan.

Apakah salah kalau dikatakan bahawa pegangan ekonomi Melayu / Bumiputera yang tidak sampai 10% yang selainnya dipegang oleh bangsa lain khususnya Cina - tidak menjerumuskan kepada satu ketuanan baru menggantikan ketuanan Melayu? 

Apakah pemilikan equiti oleh bangsa lain khususnya Cina melebihi pemilikan Melayu tidak juga menyedarkan kita bahawa ketuanan kita telah berubah dari ketuanan Melayu kepada ketuanan Cina? 

Tidak sedarkah kita bahawa pegangan majoriti perniagaan - pemilikan tanah di bandar - bandar besar negara ini pasti menunjukkan siapa tuan dan siapa hamba? Apakah salah akhirnya kita secara ikhlas mengakui - Tanah Melayu - Ketuanan Cina?

Hari ini kita digesa berjuang - melawan entah siapa - bertanding dan bersaing dengan entah siapa? Kita hanya diberitahu Melayu Dalam Bahaya. 

Kita tidak mahu mencari asas kenapa kita perlu berjuang - kenapa kita perlu mengembalikan hak - hak kita dan tidak mahu jujur mengatakan kepada siapa yang sebenarnya hak - hak sekarang berada.

Kita terus digesa berjuang - ketuanan Melayu masih lagi menjadi satu bentuk idealisme perjuangan tetapi kita tidak ditentukan siapa saingan kita? Apakah kita perlu menentang bangsa Cina untuk memulihkan ketuanan Melayu? 

Apakah kita perlu bersaingan dengan cina untuk menentukan kuasa seterusnya menjadi tuan kembali di negara ini? Dengan siapa harus kita berjuang? Apakah kita perlu merampas kembali hak - hak kita yang telah di rampas oleh kaum Cina?

Hak Melayu di rampas oleh Cina?

Perjuangan se olah - olah dihalakan kepada menuntut kembali hak - hak Melayu, menuntut kembali pegangan ekuiti, menuntut pegangan ekonomi dan mengembalikan ketuanan Melayu. Ini di bicarakan - sebagai perjuangan. 

Apakah kaum Cina sudah merampas hak - hak keistimewaan Melayu dan bumiputera seperti yang di peruntukan dalam Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan? Apakah kaum Cina sudah merampas pegangan ekonomi orang - orang Melayu?

Cina kini memiliki pegangan ekonomi yang lebih kukuh dari Melayu. Cina memegang ekuiti yang lebih besar - pemilikan hartanah bandar dan pemilikan perniagaan yang jauh lebih baik dari Melayu. 

Cina sudah melangkah jauh sedangkan Melayu masih di situ. Dengan pegangan ini - apakah tidak ketuanan Melayu kita wajar diganti dengan ketuanan Cina? Apakah mereka sebenarnya merampas?

Tidak menjadi satu kesalahan bagai kaum -kaum lain di dalam negara majmuk kita bertindak untuk meningkatkan prestasi bangsa - menaikkan taraf kehidupan mereka dan menuntut sekiranya dapat untuk mengubah kedudukkan mereka di Malaysia.

 
Mereka berhak menjaga kebajikkan kaum mereka - berniaga dengan bersungguh - sungguh, memperolehi pegangan ekonomi yang besar, serta membeli dan memiliki harta. Mereka tidak merampas - mereka berusaha dan yang penting lain mereka tahu membezakan antara isu dengan falsafah politik. 

Mereka cuba dan terus mencuba dan dengan kekuatan ekonomi yang sedia terbentuk mereka mampu menggunakan kuasa ringgit dengan sempurna - dengan berhasil, atas apa cara sekali pun.

Kita memberi, mereka merasa, generasi kita merana


Sedikit demi sedikit kita bertolak ansur. Mereka tolak, kita beransur. Kita beransur untuk kepentingan diri dan individu. Kita gagal melihat gambaran besar kebinasaan yang kita sendiri bentuk. Kita ghairah memperjuangkan pegangan ekonomi yang akhirnya balik kepada kaum - kaum lain. Kita gagal membentuk infrastruktur yang kukuh kerana kita hadir untuk menentukan nasib diri sendiri tanpa memikirkan mengenai bangsa kita sendiri.

Salah siapa?

Hak Keistimewaan Melayu sudah terkandung dalam Perlembagaan. Kuasa Kepimpinan Kerajaan di tangan orang - orang Melayu dan kita seperti mana peribahasa Melayu menasihati " terpulanglah - diracit halus - haluslah ia " . "Pisau di tangan kita" kenapa lain jadinya. 

Apa sebenarnya sedang berlaku. 

Apakah Ketuanan Melayu dikhianati oleh Melayu sendiri. 

Siapa dan mengapa?

Sumber : Double Y
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers