Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 2 November 2011

Teater : "Teater Juta-juta ke Putrajaya"



Semalam bertempat di Stor Teater DBP telah berlangsung "Press Conferrence'' teater alternatif genre satira bertajuk "Teater Juta-juta ke Putrajaya" yang akan dipentaskan di Panggung Eksperimen Mawar Sari, Presint 3, Putrajaya bermula 10 hingga 13 November 2011 nanti.

Teater ini yang mula dipentaskan dengan skala kecil di Stor Teater DBP dengan kerjasama Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) pada 21 hingga 26 September 2011 yang lepas telah menarik minat Majlis Belia Kawasan Putrajaya (MBKPj) untuk membawa teater ini ke Putrajaya.

pengenalan para pelakon oleh pengarah teater
sidang media sedang berlangsung dengan Q&A oleh wakil media

Kenapa 'ke Putrajaya'? Selaras dengan hasrat dan impian PM Malaysia, Datuk Seri Najib Razak untuk menjadikan Putrajaya sebagai "Bandar Mesra Belia" maka dengan inisiatif MBKPj dan kerjasaman mantap Perbadanan Putajaya dan Pusat Khidmat Parlimen Putrajaya, hasrat anak muda yang memperjuangkan seni pementasan teater ini yang juga merupakan graduan Aswara akhirnya tercapai jua.

Kulaan melihat sekali pun dihambat kekangan bajet dan kemudahan tidak sehebat pementasan di Istana Budaya atau Keraton Seni dalam teater ini, teater hasil cetusan idea dan aspirasi golongan muda dan belia ini lebih baik dan malah tak salah kalau Kulaan mengatakan ia lebih menarik daripada pementasan kelas atasan yang Kulaan pernah saksikan.

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

sneak preview "Teater Juta-juta Ke Putrajaya"

Dengan tiket serendah RM20 sahaja peminat teater berbaloi meluangkan masa 1 jam 15 minit dan wang menonton sebuah karya yang lain dari yang lain berbanding dengan harga yang perlu dibayar untuk menonton di Keraton Seni yang hanya gah pada nama sahaja tetapi hakikatnya seni teater semakin terpinggir di sana yang mutakhir ini dilimpahi dan ditenggelami oleh hiburan seni suara sahaja.
barisan pelakon, tenaga kerja dan
wakil Majlis Belia Kawasan Putrajaya

mereka ini yang akan menggalas tanggungjawab
menjayakan "Teater Juta-juta ke Putrajaya"

hadapan sekali, berkacamata seperti superman adalah
penulis skrip dan pengarah teater

dibelakang  : 3 orang pelakon mantap teater ini
untuk cerita penuh berkenaan tater ini boleh la "klik kat sini"

Kulaan : sekalipun Kulaan meminati muzik "rock kapak" tapi sekali sekala layan teater nie memang best... Bukan sekadar cetusan kreativiti, semangat juang, cabaran realiti kehidupan, ia juga lucu tetapi tajam menikam, ia jujur dan asli, ia ada segalanya...

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers