Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Thursday 15 March 2012

Anuar Ibrahim Adalah Jelmaan Mustafa Kamal Atartuk???...



Kenal siapa Mustafa Kemal Ataturk ni? Mustafa Kemal Ataturk ni memang sinonim dan dikenali di seluruh dunia sebagai "Bapa Sekularisme Turki". Sejarah dan lanskap bumi Turki sangat menarik untuk dijadikan kayu ukur pengembangan ajaran Islam dalam sejarah tamadun Islam.

Untuk mengenali siapa sebenarnya manusia yang dikenali sebagai Mustafa Kemal Ataturk agar kita boleh mengenali secara lebih dekat sebagai justifikasi kenapa gua katakan Anuar Ibrahim tuh adalah jelmaan Mustafa Kemal Ataturk. Beliau seorang yang beragama Islam yang akhirnya menukar negara Turki daripada negara Islam sekalipun selepas kejatuhan kerajaan Islam Uthmaniah menjadi sebuah negara sekular.



Inilah yang sedang dilakukan oleh Anuar Ibrahim yang juga beragama Islam tapi demi kemaruk politik dan kepentingan diri, Anuar juga sedang ke arah seperti apa yang telah dilakukan oleh Mustafa Kemal Ataturk denga cara dan tindakannya yang jauh menyimpang dengan apa rakan sekutunya Pas mahu lakukan.

Mari kita kenali dulu siapa Mustafa Kemal Ataturk nie...
Nama "Mustafa" bermaksud manusia pilihan manakala "Kemal" bermaksud sempurna. Nama asal beliau adalah Mustafa Kemal Pasha. Nama tersebut digunakan sehinggalah beliau bersara dari Tentera Uthmaniyyah. Semasa Perang Kemerdekaan Turki, beliau dipanggil 'Gazi' atau 'Gazi Mustafa Kemal'. Setelah undang-undang keluarga diperkenalkan di Turki pada 21 November 1934, beliau diberi nama 'Ataturk', bermaksud 'Bapa Rakyat Turki'.
Ataturk dilahirkan pada tahun 1881 di Selanik (Thessaloniki, Greece). Bapa beliau, Ali Riza Efendi mula bekerja sebagai pegawai kastam dan kemudiannya membuka perniagaan kayu balak. Ataturk berusia 7 tahun ketika bapa beliau meninggal dunia. Beliau kemudian dibesarkan oleh ibunya, Zübeyde Hanım.
Apabila berusia 12 tahun, beliau dihantar ke sekolah tentera Selanik dan Manatir (kini Bitola, Republik Macedonia). Ataturk menyertai Akademi Tentera Uthmaniyyah di Manastir pada tahun 1895 dan ditugaskan di Damsyik. Beliau kemudiannya dinaikkan pangkat sebagai leftenan dan mula membabitkan dirinya di dalam gerakan reformasi sulit yang dipanggil 'Vatan ve Hürriyet' (Tanah air dan Kebebasan). Gerakan sulit ini aktif menentang Khilafah Uthmaniyyah yang dipimpin oleh Abdul Hamid II.
Mustafa Kemal Atatürk (12 Mac 1881 - 10 November 1938) atau nama penuh Gazi Mustafa Kemal Pasha adalah pengasas Republik Turki. Beliau merupakan pegawai tentera, pemimpin revolusi dan presiden Turki yang pertama.
Beliau membuktikan diri beliau sebagai komander tentera yang berjaya ketika berkhidmat dalam Pertempuran Gallipoli pada Perang Dunia I. Setelah kekalahan Empayar Uthmaniyyah di tangan Tentera Bersekutu, terdapat rancangan oleh Tentera Bersekutu untuk memecahkan negara Turki. Mustafa Kemal kemudiannya memimpin gerakan nasional Turki dalam apa yang kemudiannya menjadi Perang Kemerdekaan Turki.
Setelah kejayaan dalam Perang Kemerdekaan Turki dan dipilih sebagai Presiden Turki yang pertama, beliau telah memindahkan ibu negara Turki dari Istanbul ke Angora yang kini dikenali sebagai Ankara. Mustafa Kemal telah membentuk semula aspek kehidupan rakyat Turki agar bersesuaian dengan tuntutan semasa yang dikenali sebagai ideologi "Kemalisme". Ideologi ini bertujuan untuk menyediakan Turki ke arah negara moden, demokratik dan negara sekular, positif dan bertindak rasional. Beliau memerintah dari tahun 1918 sehingga tahun 1934. Mustafa Kamal Ataturk meninggal dunia pada tahun 1938 dan dikebumikan di Ankara.
Tidak salah jika gua katakan kalau hasrat Pakatan berjaya menakluki Putrajaya dan menjadi kerajaan, Malaysia ini bakal menjadi Turki kerana semuanya sudah dirancang oleh Anwar dengan bantuan Yahudi dari luar. Ini dikuatkan lagi dengan bantuan serta peranan DAP yang turut sama membawa agenda "Malaysia Malaysian" yang sangat diingini oleh mereka.

Cuma rakan sekutu Pas yang kononnya bersemangat mahu memperjuangakan "Negara Islam" masih buta dengan permainan kotor Anwar dan DAP...

4 comments:

  1. kulaan niring napa kada takurihing,

    sebenarnya majoriti rakyat turkey sanjung tinggi si mustapa kamal ni. mereka anggap beliau sebagai bapa pembangunan moden dan telah berjaya meletak kan kedudukaan negara nya sebagai yang termaju di antara2 negara2 arab.

    ReplyDelete
  2. Anwar is nobody compares to Ataturk. Turkey was transformed from poor to developed nation under his regime. Anwar was about to make Malaysian poor in 1998. Ataturk set laws that make sense to develop people mind and shifting paradigm but Anwar is nothing but a damn selfish leader.
    One point, what kind of islamic country that Ataturk destroyed? What kind of islamic law are you talking about? Have you been in Turkey and look around? I was and many time. What so great with "islamic" culture of Uttamaniyyah? Heard about their harem? If you expect "islamic country" means "hudud" laws, a.k.a. taliban style, please join PAS.
    I hate that chameleon so don't equalizes him to a great leader such as Ataturk. Period!

    ReplyDelete
  3. anu berahi tidak pernah menyamai pemimpin manapun di dunia melainkan si Iblis laknatullah. Yg tu memang setara malah skrg anu berahi mgkin dah mengatasi iblis dlm ranking

    ReplyDelete
  4. mcm gampang je artikel ni..... org tulis ni bodo nak mampos

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers