Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 12 December 2012

100 Orang Jer Yang Datang Demo #stateless... Kata 100K...


Pagi nie gua dimaklumkan Pakatan Haram yang diketuai Sivarasa akan berkumpul di JPN Putrajaya bagi membuat demo membantah tindakan kerajaan tidak memberikan kerakyatan dan kewarganegaraan kepada penduduk berbangsa india.

Dihebahkan kononya 30 bas bakal membawa mereka-mereka yang tidak mempunyai Kad Pengenalan atau ic ini tapi hanya 2 buah bas kelihatan menurunkan pendemo ini.


Hasil temubual sahabat blogger yang ada dilapangan, sebahagian besar yang hadir ada mempunyai IC dan warganegara yang sah. Manakal mereka-mereka yang kononnya tidak mempunyai IC dan kononnya dinafikan hak menjadi warganegara Malaysia adalah anak-anak pekerja estet dan perladangan yang mana salah ibubapa mereka yang tidak mendaftar kelahiran anak-anak dengan mengambil mudah soal pendaftaran surat beranak.



La ni bila anak-anak dah besar panjang baru nak melalak berdemo kononnya mereka tidak mempunyai kad pengenalan atau IC. Tambahan pula mereka-mereka ini termakan hasutan jahat pembangkang yang sentiasa mengambil kesempatan.

Memang sial la pemimpin pembangkang ni. Suka buat negara huru-hara. Kalo dah jadi macam negara Timur Tengah baru tau hidup tak aman.

Dalam masa yang sama MIC telah membuka kaunter pendaftaran dan rujukan mengenai isu IC ini dengan kerjasama daripadapa JPN mydaftar sekiranya ada yang masih balum mempunyai IC oleh warga india seperti yang didakwa.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

2 comments:

  1. Mengikut peraturan Jabatan Pendaftaran Negara, mana-mana ibu bapa yang anaknya lahir di Malaysia perlu mendaftar kelahiran anak mereka selewat-lewatnya 14 hari selepas kelahiran.

    Bagaimanapun, selepas tarikh tersebut, pendaftaran kelahiran masih boleh dibuat tetapi mereka akan dikenakan denda kerana kelewatan tersebut.

    Bagi mengenal pasti kelemahan ini, JPN sudah menyediakan satu 'task force' untuk menyiasat dakwaan tersebut.

    Hasilnya mengejutkan. Ada perkahwinan tidak didaftar di Pejabat Pendaftaran, hanya majlis perkahwinan di kuil. Ada juga perkahwinan wanita India tempatan dengan suami dari negara India yang tiada dokumen. Masalah ini menjadi semakin berat apabila berlaku perceraian, ia juga tidak dimaklumkan kepada agensi yang terbabit.

    Akibatnya, anak-anak ini lahir tanpa kad pengenalan, akibat kecuaian ibu bapa.

    Secara rasional, mengapakah kerajaan yang harus dipersalahkan? Malah, meletakkan beban kepada Perdana Menteri adalah satu sikap yang tidak bertanggungjawab.

    Banyak saluran boleh digunakan untuk menyelesaikan hal ini, tetapi ahli politik yang desperado seperti pembangkang hanya memikirkan keuntungan populariti, tetapi mereka barangkali lupa pengundi semakin bijak.

    Tindakan seperti ini akan menyebabkan rakyat terutama golongan atas pagar tidak yakin dengan keupayaan mereka untuk memerintah negara.

    Setakat buat rusuhan dan demontrasi, ia membuktikan PR tidak bertindak matang dan bijak.

    ReplyDelete
  2. Sedar diri lah weiii....paria2 oiii. Korang ni dulu keje estet. British yang bawak masuk Tanah Melayu ni. Korang ni semua dulu kan British subjects, so , nasiblaa... sapa suruh tak daftar. Nasib baik orang Melayu dan Raja2 Melayu baik hati. Dapat jugak korang diduduk beranak pinak bekerja elok2 masuk sekolah bagai. kalau kat tamil nadu tu, gerenti sekarang duduk tido makan berak semua kat tepi jalan! sedar diri lah weii!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers