Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Saturday 7 June 2014

Durian "Raja Buah" Di Cari Rakyat China Kini??? @IsmailSabri #DSIS @NajibRazak


Malaysia berharap dapat mengeksport durian segar ke China bagi memenuhi permintaan yang tinggi bernilai berjuta-juta ringgit, kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau telah membuat permintaan itu dengan kerajaan China semasa mesyuarat dengan rakan sejawatannya, Menteri Pertanian Cina Han Changfu baru-baru ini.

"Saya berharap untuk melihat kemajuan yang positif semasa mesyuarat dua hala antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan China Perdana Li Keqiang," kata Ismail selepas melawat Minggu Malaysia-Xi'an Halal Food Festival baru-baru ini.

Ismail Sabri berkata terdapat permintaan yang besar untuk Raja Buah ini sejak buah-buahan dalam pakej beku memasuki pasaran China pada tahun 2011.

Beliau mengakui akhirnya semua produk durian telah mula dicari dan diminati oleh penduduk tempatan di negara China.

Beliau menambah bahawa penjualan produk beku durian dan yang berkaitan di China meningkat dari RM4.7mil pada tahun 2011 kepada RM20 juta pada tahun ini.

Selain durian, Ismail berkata kementerian juga mengesyorkan China untuk mengimport buah-buahan Malaysia yang lain seperti nangka, manggis dan nanas.

Pada sambutan produk halal di China, Ismail berkata bahawa sebagai ibu wilayah Shaanxi barat China, Xi'an adalah pintu masuk untuk memasuki pasaran halal yang luas di negara ini.

Beliau berkata wilayah-wilayah lain di seluruh Shaanxi juga memerlukan produk halal dari Malaysia dan kementerian akan membuat Xi'an sebagai pintu masuk untuk menembusi kawasan-kawasan lain.

Pada masa ini, terdapat kira-kira 200 unit saham penyimpanan produk halal Malaysia di Xi'an San Bao Shuangxi (Antarabangsa) Halal Makanan Dagangan Mart, produk halal tempatan pasar raya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers