Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Thursday 12 June 2014

Program "Jom Bertani" Menggalakkan Rakyat Tanam Sayuran Untuk Kegunaan Sendiri... #DSIS @IsmailSabri60 @MuhyiddinYassin



























Setelah selesai majlis lawatan dan perasmian Pasar Nelayan LKIM di Kuala Besut, TPM diiringi Menteri Pertanian bergegas ke Kg. Nyior Tujuh untuk melawat tapak pasar tani baru di kawasan tersebut seterusnya merasmikan program baru Kementerian Pertania, Industri dan Asas Tani yang dinamakan "Jom Bertani". Program ini bertujuan menggalakkan rakyat terutama di kampung dan di bandar agar menanam sayur-sayuran untuk kegunaan sendiri sepertimana yang pernah dilakukan oleh orang terdahulu yang memenafaatkan setiap inci tanah halaman di sekitar kawasan kediaman dengan menanam sayur-sayuran.

Di kawasan bandar, pendekatan ‘Jom Bertani’ lebih mirip kepada kempen pertanian bandar dan ia bertujuan untuk menggalakkan penduduk menanam sendiri bahan makanan mereka bagi mengurangkan kos sara hidup seharian.

Matlamat Program Jom Bertani adalah  menggalakkan masyarakat umum untuk mengeluarkan makanan sendiri bagi kegunaan harian. Dengan adanya kesedaran dan penghayatan yang bersungguh-sungguh oleh semua pihak, pelaksanaan program ini akan memberi impak yang positif ke arah pencapaian untuk melihat keterlibatan dengan penuh semangat rakyat dalam tanaman sayur-sayuran, buah-buahan dan ulam-ulaman, menternak dan memelihara ikan sebagai usaha sampingan untuk menampung keperluan sendiri.

Melalui program Jom Bertani ini rakyat digalakkan mengeluarkan bahan makanan untuk kegunaan sendiri. Dengan cara ini rakyat dapat menjimatkan perbelanjaan masing-masing serta dapat membantu negara berjimat dalam mengimport bahan makanan terutamanya bagi bahan makanan yang boleh ditanam di negara ini.

Kerajaan telah menyediakan banyak program dan kemudahan bagi membantu meningkatkan taraf ekonomi rakyat. Maka, rakyat haruslah bijak merebut peluang-peluang dan kemudahan-kemudahan yang disediakan dan terus menyokong usaha kerajaan. Peluang-peluang yang disediakan tidak mungkin dapat disediakan oleh kerajaan selama-lamanya. Kerajaan negeri pula perlu memikirkan program-program yang sesuai manakala kementerian akan menyokong dan memperkukuh serta membantu program-program pertanian yang dirancang oleh kerajaan negeri.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers