Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Friday 8 June 2012

Puaka Niring : Misteri Kisah "Lubuk Mati Bertiga" Akan Didokumentasi...


Kisah cinta tiga segi Lubuk Mati Bertiga akan didokumentasikan agar terkenal dengan cerita rakyat Terengganu yang lain.

Usaha itu akan dilakukan Perpustakaan Awam Hulu Terengganu (PAHT).

Penolong Pengarah PAHT, Che Kamaruddin Ismail berkata kisah Lubuk Mati Bertiga turut sinonim dengan lagu 'Selasih Ku Sayang' nyanyian Datuk Ahmad Jais dan Datin Rafeah Buang (kedua-duanya Allahyarham).

"Kisah Lubuk Mati Bertiga pernah disiarkan TV1 dalam slot Panggung RTM sekitar 70-an dan menjadi satu fenomena ketika itu.

"Namun kini kisah Lubuk Mati Bertiga semakin dilupakan dan tidak ramai yang mengetahuinya sedangkan ia mempunyai nilai komersial sejarah dan pelancongan di Terengganu," katanya.


Che Kamaruddin berkata sehubungan dengan usaha dokumentasi itu PAHT sedia bekerjasama dengan mana-mana pihak yang sanggup melibatkan diri.

Beliau berkata pihaknya pernah berkunjung ke lokasi Lubuk Mati Bertiga dengan para peminat sejarah tempatan.

Mengenai kisah tersebut, katanya ia merupakan percintaan tiga segi antara dua pemuda dengan seorang anak gadis di Kuala Berang. Namun akibat dendam kesumat berlaku penipuan dalam hubungan mereka yang berakhir dengan tragedi pembunuhan.

"Dikatakan ada orang yang pergi ke lokasi itu dan ternampak kelibat seorang perempuan sedang mandi di sungai serta mendengar bunyi dentingan seakan-akan keris bertingkah setiap kali hujan gerimis turun," katanya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers