Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 26 February 2014

Daim Zainuddin Individu Terkaya Tapi Tak Masuk Senarai "Individu Terkaya Malaysia" Kenapa??? @NajibRazak


Siapa yang tak kenal dengan Tun Daim Zainuddin terutama golongan peniaga dan korporat Malaysia. Ahli politik memang sangat mengenali nama Tun Daim apatah lagi rakyat Malaysia yang tahu betapa kayanya individu yang bernama "TUN DAIM" ini yang satu dunia boleh lihat siapa Daim Zainuddin dalam wikipedia. Gua dari kecik lagi kalo sembang pasal orang kaya-kaya dan kekayaan dia orang mesti depa petik nama Tun Daim sebagai contoh antara individu terkaya Malaysia. Baru-baru ini Malaysian Business keluaran 16 Februari ada mengeluarkan senarai "Individu Terkaya Malaysia" tetapi sangat HAIRAN kerana mengecualikan nama Tun Daim dalam senarai 40 individu terkaya di Malaysia.

Ini antara contoh kekayaan yang dilihat sendiri orang yang ada pengalaman berurusan dengan International Bank of Commerce (ICB) yang dimiliki oleh Tun Daim ini Sila Klik Sini :
Aku terpanggil untuk menulis entry mengenai Daim bila aku terbaca senarai orang terkaya di Forbes dan juga di majalah Malaysian Business. Aku tak tahu apa ‘formula’ yang digunakan oleh kedua-dua majalah ini dalam meletakkan ‘ranking’ seseorang individu itu dari segi pengumpulan harta. Namun seperkara yang menarik adalah nama Daim tidak pernah tersenarai walaupun dalam tangga ke-100 individu terkaya di Malaysia. Apatah lagi di kalangan mereka yang terkaya di dunia.
“For your information Sir, he is the owner of this bank, Mr. Daim Zainuddin. We’ve got 59 branches in Indonesia, 23 branches in Africa itself plus nine branches in Eastern Europe,” katanya dalam ‘accent’ Afrikanya yang pekat itu.
Ramai yang tak tahu yang Daim menguasai ICB Financial Group Holdings Ltd. (ICB)
ICB kini memiliki dan menguruskan bank komersial di 12 buah negara termasuk di Asia, Afrika dan Eropah Timur.
Daim kini memiliki sebanyak 151,844,00 unit saham dalam ICB yang mewakili kepentingan 84.4 peratus.
ICB yang beroperasi sejak 1994 dan disenaraikan di Pasaran Pelaburan Alternatif (AIM) Bursa Saham London kini mempunyai 130 buah cawangan bank di seluruh dunia!

Wow! Ini baru sebahagian daripada kekayaan yang kita ketahui. Itu belum lagi kekayangan macam Ismit Ulam Raja "Kapal Di Laut Gudang Di Darat". Ini seperti kenyataan yang dikeluarkan oleh KiniBiz seperti petikan di bawah :
This spurred his involvement in various business activities in key sectors of the economy including banking, broadcasting, plantations, manufacturing, retailing, property development and construction.
By the time he became finance minister in 1984, his total net assets were estimated at about US$259 million (approximately RM853.32 million at 1984 exchange rates).
But that was not all. Daim’s corporate ascension was during the time of the National Economic Policy which aimed to increase Bumiputera participation in the economy. The well-documented effects of the policy involved the rise of an elite group of high-flying corporate kingpins in the go-go years of the 1980s and 1990s.
These men, linked to Daim as his close associates and figuring prominently in most of his major deals, were dubbed Daim’s Boys.
Kekayaan inilah yang dipertikaikan oleh Ahli Parlimen PKR Bukit Katil merangkap Ketua Anak Muda Keliru (AMK) iaitu Shamsul Iskandar yang mempersoalkan Malaysian Business keluaran 16 Februari kerana mengecualikan nama Tun Daim dalam senarai 40 individu terkaya di Malaysia. Apa la si ketot ni dok cemburu sangat kat Daim yang kaya-raya tu.

Tun Daim kata jangan pilih penipu walaupun dia tak pernah menipu pasal kekayaan dia tak gitu Pak Daim...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers