Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 26 February 2014

Kenapa Peniaga Melayu Sukar Maju Berbanding Kaum Lain??? #JihadEkonomi


NAH BACA.. Ini adalah sedikit kisah untuk renungan bersama...Pedoman buat Umat Islam dan Melayu....

Kisah 1:

Seorang cina kaya membeli 10 bungkus nasi untuk seekor kucingnya setiap hari . Apa ada dalam fikiran melayu? Sayang kucing? Kucing makan banyak?

Jawapan cina, "Saya beli banyak sebab kawan saya baru buka kedai makan. Bagi duit mesti tak nak . Jadi, ini saja cara saya untuk membantu dia."

Kisah 2:

Seorang melayu pergi membeli kedai cina yang buruk, hanya untuk melihat anak tuan kedai cantik . Satu hari gadis itu tiada, setelah ditanya rupanya sudah pergi sambung pengajian di England . Apa ada dalam fikiran melayu? Kedai buruk tapi duit banyak? Bergadai tanah atau meminjam dari orang?

Jawapan cina , "Saya dari keluarga Lim, bila anak saya nak pergi belajar, semua Lim yang kaya akan bantu Lim yang miskin. Tak perlu bayar balik, bila Lim miskin sudah jadi kaya, Lim kaya yang baru itu akan bantu Lim miskin yang lain pula ."

Kisah 3:

Pihak masjid mahu mengubahsuai masjid, bajet hanya 20 ribu. Dicari kontraktor melayu. Apa dalam fikiran kontraktor melayu? Sebut harga hanya 20 ribu katanya. Pihak masjid mencuba pula dengan kontraktor cina. Terkejut imam kerana harga hanya 12 ribu.

Jawapan cina ,"Tempat ini kan dibuat untuk orang sembahyang, tak boleh la ambil mahal nanti tuhan marah."

Masyaallah, tak malukan wahai bangsaku? Kalau ada kawan buka kedai, tak malu meminta diskaun? Saudara mara ingin sambung belajar tidak dibantu, malah dihina jika miskin . Membina masjid pun mahu mengaut untung lebih?

Malangnya, kisah diatas adalah kisah benar ….

Kepada peniaga-peniaga melayu di luar sana yang masih tak sedar diri.

Hentikanlah mengalibabakan perniagaan kamu kepada BUKAN BUMIPUTERA!. Toksah berniaga kalau perniagaan kamu cuma bermatlamat nak untung segera!.


Berikut adalah laman-laman web yang cenderung ke arah anti Islam. Kepada korang semua elakkan laman-laman web ini. Semoga kita semua dilindungi Allah s.w.t dari dugaan dan godaan syaitan serta musuh-musuh Islam!.

Sumber : Islamunity.org

1. http://www.islamreview.com/
2. http://www.faithfreedom.org/
3 http://www.answering-islam.org/
(4) http:// www. muslimhope .com/
(5) http:// www. islameyat. com/
(6) http:// www. islamreview. com
(7) http:// www. muhammadanism. com/
(8) http:// thespiritofislam. com/index. html
(9) http:// www. abrahamic-faith. com/
(10) http:// www. gnfcw. com/
(11) http:// www. knowislam. info/drupal/mno
(12) http:// www. homa. org/
(13) http:// www. thequran. com
(14) http:// www. Allahassurance. com
(15) http:// www. mosque. com
(16) http:// www. newislam. org/
(17) http:// www. islam-exposed. org/
(18) http:// answering-islam. org. uk/
(19) http:// www. answeringinfidels. com
(20) http:// www. islamundressed. com/
(21) http:// www. studytoanswer. net/myths_ch1. html
(22) http:// www. challenging-islam. org/submissions/shariah. htm
(23) www. answering-islam. org
(24) http:// www. Islamundressed. com
(25) http:// www. exmuslim. com/
(26) http:// www. answeringinfidels. com
(27) http:// www. gnfcw. com/
(28) http:// www. dhimmi. com/
(29) http:// www. chick. com/information/religions/islam/
(30) http:// www. acage. org/
(31) http:// www. apostatesofislam. com/
(32) http:// www. secularislam. org/
(33) http:// www. muslim-refusenik. com/
(34) http:// www. icapi. org/
(35) http:// www. hesetsfree. org/
(36) http:// www. letusreason. org/Islamdir. htm
(37) http:// www. kafirnation. com/
(38) http:// www. jihadwatch. org
(39) http:// www. anti-cair-net. org/
(40) http:// apostatesofislam. com/

Jihad ekonomi!!!.

#BUYMALAYFIRST!

sahabat2 semuslim sekalian... wlp kita berlainan ideologi politik sama ada saudara penyokong kerajaan atau pembangkang... marilah kita ramai2 LIKE page Kuasa Pembeli & Pengguna Melayu Islam - KPPMi dan add friend... semoga Allah sahajalah yang akan memberi pahala di atas jasa baik anda sebagai muslim... jazakallahu khairan kathira...





2 comments:

  1. Ramai orang Melayu sekarang jadi tamak dan mencari keuntungan bertopengkan agama! Yang sedih mereka nak cepat jadi kaya tetapi ltidak mahu usaha lebih! Ada pula yang memandang rendah kerja-kerja manual lantas mencemuh dan memberi persepsi tidak baik atau low class terhadap kerja-kerja tersebut. Orang Melayu Islam gagal memahami sementara kita mempunyai banyak masalah dalaman , orang Melayu yang berniaga misalnya juga mengalami masalah besar mendapatkan pelanggan dari kalangan bangsa lain! Berapa ramaikah orang Cina yang akan kekedai orang Melayu membeli barangan jualan orang Melayu selain dari terpaksa atau membeli kerana barangan tesebut tiada dijual bangsa orang Cina? Orang India terutama kedai kedai mamak maju kerana pelanggan mereka rata-rata orang Melayu! tetapi berapa banyakkah bdikalangan bangsa mamak atau India akan makan di kedai Melayu! Kalau datang pun mereka sangat frugal dan berkira sangat! tetapi sedar atau tidak barangan makanan yang dibeli dikedai mamak kadang-kadang tidak consistent kiraannya?Penipuan dari kealpaan orang Melayu adalah
    sebahagian dari kegembiraan mamak! Orang Melayu bangkitlah! amalkan sikap jujur, sedia berkorban, mendapat untung secara yang di redha Allah, bersikap sopan dan manis mulut, bersedia membantu pelanggan, hemat dan teliti dengan pengurusan wang, tidak sambil lewa ketika berurusan, tinggi jati diri, cekal ada rasa bangga dengan usaha dari keringat sendiri, tidak lemah semangat dengan tohmahan orang dan sentiasa bersangka baik dengan pelanggan terutama bangsa sendiri! itulah diantara resepi kejayaan bangsa yang mahu maju. Aku berani cakap kerana aku sudah berkecimpong dalam perniagaan hampir 10 tahun! InsyaAllah, rezeki tetap Allah berikan! rancang dan usahakanlah tugas dengan baik!

    ReplyDelete
  2. Salam...
    Aku nak komen sikit dari sudut positif.. Macamana bangsa Melayu kita nak maju kalau kita sendiri yang memundurkan bangsa kita sendiri... baru nak menapak dah kena kutuk... kita patut bantu dan sokong usahawan2 Melayu terutamanya yang dah jadi jutawan Melayu... sepatutnya diaorang kener bantu usahawan baru... diorang pun dulu bukannya lahir terus senang...pernah lalui zaman susah sebelum jadi jutawan... orang tua aku pekebun kecil kampung.. tapi dia suruh aku belajar rajin2 sbb apa? sbb dia tanak aku jadi macam dia gak... apa keperluan aku sebolehnya dia adakan walaupun aku tau dia tak mampu sbb dia nak tgk aku berjaya masa akan datang.. hasilnya.. aku boleh tanggung dia plak...
    itu yg sepatutnya jutawan2 Melayu buat untuk usahawan kecil Melayu... Tan Sri Syed Mokhtar sorang takkan mampu tanggung bangsa Melayu satu Malaysia ni... aku percaya setiap negeri dah melahirkan jutawan2 Melayu tetapi mana diorang? mana? bangsa Melayu bangsa yang agung... jgn nafikan... kaji sejarah kewujudan bangsa Melayu...
    kita semua tahu... core supply dikuasai oleh bangsa Cina... kenapa jutawan2 Melayu tanak buat satu modul untuk buatcore supply yang dijana oleh usahawan Melayu? aku berniaga dgn bangsa Cina.. baru aku tahu mcmana dierang leh maju... dierang ada pelbagai harga untuk bisnes.. ngan sesama bangsa harga lain.. ngan sesama kaum harga lain... ngan kaum lain harga lain.. sbb tu kita dapat harga mahal banding ngan dierang.. ini kenyataan...
    bila orang Melayu... ngan kaum sendiri tekan harga... sbb apa? sbb dierang dpt barang dari kaum Cina... sbb kaum Melayu takder core supply... bila Tan Sri Syed Mokhtar beli share kilang gula ngan bernas... orang kata dia nak monopoli bisnes... tapi sebenarnya dia ada kesedaran untuk kawal harga pasaran... jutawan Melayu yg lain watper... abiskan duit ngan todi... pompuan... judi... harta... pun jgn nafikanlah... kenyataan semua tu... 80% pengunjung kelab2 malam adalah Melayu... pun jgn nafikan...
    persatuan restoran mamak kenakan RM800 setiap bulan setiap restoran... kalau ada 100 restoran dlm persatuan tu... setiap bulan dierang leh bukak satu kedai mamak... orang Melayu ada DPMM... tapi apa dierang buat untuk usahawan Melayu?
    pikir2kanlah... wasalam...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers