Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Monday 1 August 2011

(Video) Anggota PSM Dibebaskan?

Penjelasan berkenaan pembebasan 6 orang anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) setelah ditahan dibawah Akta Ordinan Darurat.
Datuk Seri Hishammuddin menjelaskan kepada wartawan berkenaan pembebasan ahli PSM yang telah ditahan kerana disyaki cuba untuk menghidupkan unsur komunisme dan subversif semasa perhimpunan Bersih tempoh hari. Menurut beliau lagi, pihak Polis (KDN) hanya boleh membuat siasatan dan penangkapan jika terdapat laporan polis dibuat. jika terdapat unsur-unsur di bawah Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah) 1969 kerana dipercayai terlibat dalam anasir subversif merupakan langkah pencegahan bagi mengelakkan daripada perkara lebih serius berlaku bertujuan bagi memastikan keamanan dan ketenteraman negara dikekalkan.

Dalam masa yang sama, Datuk Seri Hishammuddin memberi penjelasan berkenaan isu tindakan pihak polis yang dilihat lemah kerana selepas penangkapan dilakukan tiada tindakan susulan seperti pendakwaan ke mahkamah. Beliau menjelaskan bahawa pihak polis hanya membuat siasatan terhadap kes-kes ini dan jika saksi atau suspek enggan tampil memberi kerjasama maka barulah pihak polis boleh mengeluarkan waran tangkap dan menangkap individu terlibat. Setelah siasatan terperinci dibuat, kertas siasatan akan dihantar ke Peguam Negara untuk tindakan selanjutnya iaitu tindakan pendakwaan ke mahkamah jika Peguam Negara merasakan wujudnya kes "Prima Facie" bagi sesuatu kes tersebut. Seterusnya mahkamahlah yang akan nanti menentukan sabit kesalahan sama ada bersalah atau dibebaskan.

Bagi mereka yang diluar sana Kulaan berharap agar mencari maklumat yang tepat dan benar mengenai sesuatu perkara dan isu bukannya sekadar mengikut isi hati yang tiada sandaran fakta. Biarlah kita tidak tinggi sijil pelajaran tetapi kita tinggi dengan budaya mencari ilmu kerana ilmu ada di mana-mana dalam dunia tanpa sempadan ini.

Kulaan : tuhok amon kada basakulah deminik... ungol kada paasian...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers