Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Monday 26 September 2011

Kakitangan Awam Naik Gaji Lagi???



Halamak! Untungnya jadi kakitangan awam. Ura-ura desas-desus khabar yang di bawa angin bercerita kakitangan awam yang hampir 1.5 juta bakal menerima durian runtuh apabila ada khabar yang di bawa angin kata PM akan umumkan sesuatu semasa pembentangan Bajet 2012 di Dewan Rakyat, 7 Oktober nanti. Kulaan harap berita baik ini menjadi kenyataan. Alhamdullillah, tambah rezeki sahabat-sahabat Kulaan yang bekerja sebagai penjawat awam.

Ini satu lagi tambahan pendapatan selain daripada duit raya (Bonus) setengah bulan gaji yang baru-baru ini diberikan Kerajaan sebelum sambutan Aidilfitri yang lalu berjumlah minimum RM500 sebagai menampung persiapan sambutan lebaran (Klik Sini).

Kali terakhir kenaikan gaji ni kalau tak silap Kulaan tahun 2007 yang lalu, dan ini adalah kenaikan kali ke-tujuh dilakukan oleh kerajaan dalam tempoh 15 tahun lepas sejak 1992 iaitu 1992, 1995, 2000, 2002 (dua kali) dan 2007. Menurut khabar yang di bawa angin lagi, antara perubahan yang dijangka berlaku terhadap Sistem Saraan Malaysia (SSM) ialah kemungkinan membabitkan beberapa perkara seperti struktur gaji, elaun, peningkatan peluang kerjaya (naik pangkat ler tu) dan syarat perkhidmatan.

Bagaimanapun, khabar yang di bawa angin tidak pasti berapa peratus kenaikan yang akan terlibat. Macam kenaikan kali terakhir pada tahun 2007, kakitangan awam menikmati kenaikan gaji antara 7.5 peratus hingga 35 peratus. Turut tidak pasti adakah bonus setengah bulan gaji lagi akan turut diberikan kerajaan kerana sudah ada kenaikan gaji. Kalau kedua-duanya ada Alhamdullillah, kalau dapat salah satu pun kita harus bersyukur selaras dengan Firman Allah dalan Surah  ayat  :

Kerajaan sudah melakukan tanggungjawabnya, bagaimana dengan kakitangan awam pula, sudahkah melakukan tanggungjawabnya. Sudahkah anda berteima kasih dengan kerajaan. Soal terima kasih ini pernah Kulaan perdebatkan dengan kakitangan kerajaan yang condong menyokong pembangkang sama ada secara sembunyi atau terang-terangan.

Kulaan dah banyak kali bertemu dengan specis ini, tambahan pulak kebetulan memang Kulaan tinggal di Putrajaya. Bila Kulaan kata kita seharusnya berterima kasih dengan kerajaan yang bagi kerja, kuarters yang selesa, kenaikan gaji, bonus dan macam-lagi kemudahan, aik! Melenting bukan main. Mereka kata "Itukan dah TANGGUNGJAWAB kerajaan, lagi pun kita kerja apa, keluarkan tenaga bukan bagi free... Macam jugak dah jadi kerajaan, TANGGUNGJAWAB dia bagi kemudahan asas kepada rakyat... Kalo rakyat tak berterima kasih pun takpa... Dah jadi TANGGUNGJAWAB..."

Okey sekarang kita berbicara atau berbincang isu tanggungjawab. Kulaan bertanya pada mereka "apa TANGGUNGJAWAB sebagai ibu dan bapa apabila lahirnya seorang anak..." Dengan bangganya mereka menjawab "sudah tentu membesarkan, mendidik dan memberi pendidikan setinggi boleh kepada anak-anak..." Kulaan bertanya lagi "apabila anak itu sudah besar, adakah perlu anak itu berterima kasih dan menghormati dengan kedua ibubapanya?..." Jawab mereka dengan penuh confident "sudah tentu sebab itu TANGGUNGJAWAB sebagai seorang anak..." Kulaan menambah lagi "bagaimana anak itu kalau dia tidak perlu berterima kasih kepada kedua ibubapanya sebab memang sudah menjadi TANGGUNGJAWAB ibubapa bila mempunyai anak sama seperti TANGGUNGJAWAB kerajaan bila mempunyai rakyat..." Mereka kelu seketika sebelum menjawab "mana boleh samakan kerajaan dengan mak bapak..." Balas Kulaan lagi "kan tadi isunya TANGGUNGJAWAB?..."

Itulah mentaliti mereka yang condong ke arah pembangkang dan penyokong pembangkang. Bukan Kulaan menyatakan semua, tapi ada segelintir yang berfikiran sedemikian. Bila sesuatu itu ada kepentingan kepada mereka, maka mereka akan menyokong membabi-buta. Tapi bila sesuatu itu tidak memihak kepada mereka, maka mereka akan menggunakan 1001 alasan bagi menyokong hujah dangkal mereka. Fikir-fikirkan......

Kulaan : ate! Kita bakor jer... Kita bakor jer...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers