Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Wednesday 20 February 2013

Apa Perasaan Kita Bila Polis Digelar Anjing Kerajaan Adalah Ahli Keluarga Kita... @HishammuddinH2O


Hari nie gua kebetulan ke Seri Kembangan yang sememangnya kita tahu adalah pekan yang dimonopoli oleh masyarakat cina. Boleh gua katakan 90% yang ada di Seri Kembangan itu adalah orang cha ya nun alif.

Dalam perjalanan pulang melalui simpang ke Seri Serdang di lampu isyarat gua lihat satu susuk tubuh berdiri di tengah-tengah simpang. Tiada siapa yang berani berada di tengah simpang melainkan polis trafik. Gua pandang dari dalam kereta anggota trafik tu anak melayu berdasarkan raut muka. Berdiri di tengah bahang terik matahari mengawal lalu-lintas bagi memudahkan perjalanan yang sudah tentu majoritinya adalah bangsa selain melayu.

Suasana ini gua sangat jarang jumpa anak cina bertugas sebagai anggota polis trafik berdiri di tengah jalan. Kalo ada pun anak cina yang menjadi anggota polis, kebanyakkannya berpangkat lebih tinggi. Dan sudah pasti anak melayu akan menerima arahan daripada pegawai berbangsa ini.


Apa yang gua sedih dan pilu jauh di sudut hati bila anak bangsa gua sanggup berkorban demi memberi kesenangan dan keselesaan kepada orang lain terutama bangsa cha ya nun alif yang senang lenang mencari rezeki, mengaut kemewahan negara, berpesta mabuk hingga ke pagi tanpa gangguan dan perasaan takut sedangkan anak bangsa gua mengalir peluh menjaga keamanan untuk mereka ini.

Lebih menyedihkan bila ada anak melayu sendiri yang memaki-hamun, memarahi hingga ke tahap menggelar anggota polis sebagai anjing kerajaan. Perkara ini menjadi kebiasaan kepada anak bangsaku terutama ketika perhimpunan seperti "Bersih" yang kotor. Apakah perasaan anda jika salah seorang daripada anggota polis itu adalah ayah, abang, adik, suami, saudara dan juga sahabat kita yang dimaki-hamun disumpah seranah sedangkan mereka mengalirkan titisan peluh bagi mencari sesuap nasi rezeki yang halal bagi menanggung keluarga.

Sanggup kita biarkan anak bangsa kita yang berkorban ini menjadi bahan cacian terutama daripada bangsa lain yang dengan senang lenang hidup mengaut kekayaan dan kemewahan. Lebih menyedihkan lagi, anak bangsa kita pun menumpang sekaki meletakkan taraf bangsa sendiri seperti haiwan peliharaan yang hina seperti anjing.

Gua tak memaksa sesiapa untuk bersetuju dengan pandangan gua ini. Apa yang gua pohon kepada anak bangsa gua di luar sana agar berfikir sejenak sebelum menggelar anggota polis sebagai anjing kerajaan kerana mungkin anjing yang digelar itu adalah ayah, abang, adik, suami, saudara dan juga sahabat kepada kita.


Renung-renungkanlah wahai anak bangsaku... 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.





6 comments:

  1. hmm...aku teringat sebelum adik aku jd anggota polis...ada la sedara aku..cukup suka gelar polis mcm2 gelaran...dan sejak adik aku jd polis..aku pesan kat mak aku..suruh pesan kat org sana...if aku dgr gelaran mcm2 pasal polis..aku akan maki semula diorang tanpa kompromi...sbb adik aku polis..adalah manusia yg islam..dan alhamdulillah tiada lg dgr...puak2 ni..selagi tak related dgn diri sendiri..selagi tu la mengutuk..

    -smh-

    ReplyDelete
  2. Dlm adik bradik aku mmg xde sorangpun anggota polis, tp sbelah isteri aku abg2 nya smuanya polis.... Kalaulh ada aku dgr suara yg maki hamun polis ni.... mmg mndptlh dia dgn aku.... bkn snang krja polis ni.... aku tahu sgt2...

    ReplyDelete
  3. selagi adik beradik kita buat keje dgn jujur takde masalah...tapi kalu dah dok ikut ckp sesebuah parti & menyeksa raksa rakyat panggilan anjing kjaan mmg la tepat...termasuk kalu ada adik beradik aku sekali pun...

    ReplyDelete
  4. dlm setandan pisang, tak semua busuk
    dalam seulas durian, tak semua baik.

    so jangan sesuka hati makihamun orang lain.
    jika ada polis yang buat hal, bukan semua polis itu terlibat.

    sama jugak pekerja2 kilang, jika ada yang kantoi mencuri, adakah semua pekerja kilang itu disalahkan?

    so...GUNAKAN AKAL yang diberikan. jangan jadi bodoh sesuka hati maki orang..sekian

    ReplyDelete
  5. anon Anonymous20 February 2013 09:21..
    ko jgn biadap sngat boley dak... sesiapa pun jd pemenrintah mmg semua kakitangan kerajaan kena memikul amanah yg diberikan.. ko jgn sesuka hati dok menghina org senang2.. apa yg ko dh sumbangkan kat negara ni!!! mmg jenis bangsat2 mcm ko lah suka jd anjing cina biaDAP!!!! ingat..satu hari nnti anak cucu ko akan hina ko lg teruk dr ko hina org len..

    ReplyDelete
  6. nyeksa rakyat? setahu aku..tahanan ISA politik pembangkang..heaven tau duduk dlm penjara kamunting tu...siap ada library sendiri...berbanding tahanan ISA yg bukan politician..

    nmpk sgt belum ada adik bradik jd polis..or sedara mara..tu sbb yakin sgt cakap mcm tu...bg aku..org yg sanggup hina adik bradik ni..mmg jenis ibu bapa pun dia leh ilang hormat nanti...jenis riak..bongkak...

    bukan 100% polis jahat...dan bukan 90% polis jahat...ramai polis jujur dlm negara ni..nasihat aku pd org mcm ni...if ada masalah rompakan...bunuh...kecurian...gi la report PR...unit amal ke..jgn report polis...

    -smh-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers