Jadilah Sahabat Kulaan...

SEWA

SEWA

TRIP

TRIP
PAKEJ TRIP KE KRABBI, HATYAI TERMURAH...

Thursday 5 July 2012

Tun M : Apa Hubungan Antara Islam Dan Melayu...


Tidak ada bangsa didunia ini yang meletakkan agama sebagai identiti bangsanya di dunia ini melainkan Melayu. Jelas termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan termaktub takrif Melayu dalam Perkara 160 iaitu Melayu ialah orang yang lazim bertutur bahasa Melayu, beragama Islam dan mengamalkan adat resam Melayu.

Jelaslah setiap yang mengaku dirinya Melayu (di Malaysia) itu mestilah beragama Islam dan sesiapa yang murtad tidaklah boleh diiktiraf sebagai Melayu menurut Perlembagaan. Maka benarlah ungkapan bahawa Melayu itu Islam dan Islam itu melayu tidak dapat disangkal lagi. Dan mereka yang menyatakan memperjuangan nasib bangsa Melayu sebagai assobiah adalah satu kejahilan dan tidak berpijak di bumi yang nyata. Memperjuangkan bangsa Melayu dari segala segi adalah merupakan satu jihad. Tingginya martabat Melayu secara tidak langsung , meninggikan Syiar Islam di Malaysia khususnya dan di dunia amnya.

Hubungan Melayu dan Islam adalah satu hubungan yang simbiotik, seperti aur dengan tebing , saling lengkap melengkapi, saling kukuh mengukuhkan satu sama lain.

Perlu diperjelaskan secara terperinci lagi bahawa dakwaan kononnya sesiapa yang berjuang untuk bangsa Melayu adalah berjuang atas dasar asabiyyah adalah silap sepertimana telah dijelaskan tentang batas-batas perjuangan Melayu di atas. Dalam sebuah hadith sahih disebutkan bahawa:

"Bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. : Adakah perbuatan asabiyah seseorang itu suka (kasih) kepada kaumnya (bangsanya)? Tidak, tetapi asabiyah itu ialah orang yang menyokong (menolong) kaumnya melakukan kezaliman."
[H/R Abu Daud dan Ibnu Majah]

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

The True Brothers

The True Brothers